Update på kostomlægningen

Det er vist lidt for længe siden, at jeg har opdateret jer omkring min kostplan. Sagen er den, at jeg de sidste  uger har haft utrolig svært ved at holde den. Ugen op til marathonet skulle jeg skrue op for kulhydrat-indtaget og valgte derfor at gemme kostplanen lidt væk. Ugen efter mit marathon manglede min krop i den grad energi og jeg fik kvalme under træning. At jeg samtidig skulle kunne tabe mig, anså jeg som værende en dårlig kombination. Sidste weekend var jeg på sommerhustur med 30 bartendere – og selvom jeg kun drak den ene dag (første gang jeg er fuld i i over 10 måneder!) og på turen også fik løbet en tur på 10 km, så spiste jeg altså det de andre spiste og nød det i fulde drag! Tjae, og denne uge har desværre ikke været eksemplarisk og i går fejrede vi min kærestes brors 30-års fødselsdag.

Av, av, av. Håber ikke at alle mine dårlige undskyldninger har skræmt jer helt væk ;)

Jeg er heldigvis tilfreds med min træningsmængde. Jeg har fået restitueret nogle dage og har virkelig formået at variere min træning og lytte til min krop. Men nu kan træningen jo desværre ikke gøre op for det manglende fokus på kostplanen. Så der er jo ikke andet for, end at komme op på hesten igen. Det er ikke en beslutning, som skal udskydes til mandag – for så kan jeg blive ved med at udskyde den. Jeg er derfor startet 100% på kostplanen her til morgen. Dagen i dag har derfor stået på denne lækre morgenmad, bestående af skyr, granatæble og hørfrø:

IMG_9422

 

Min formiddagssnack var et æble drysset med kanel, frokosten bestod af omelet med spinat og hytteost og eftermiddagssnacken var et lille eksperiment. Som faktisk gik meget godt :) Det var banan med kanel bagt i ovnen på 200 grader i 25 minutter. Jeg skar et snit i bananen på langs og lod den være i skrællen. Herefter kom jeg kanel ned i revnen. I min kærestes version kom der i stedet smør og brun farin ;)  På toppen kom vi en klat skyr rørt med vanilje :) Selvom billedet ikke blev særlig appetitligt, så får I det altså alligevel at se. Det gør det lidt nemmere at se, hvad der er jeg fabler om ;)

IMG_9426

 

Aftensmaden bliver noget kylling og grøntsager, som jeg skal over og handle ind til nu :)

For at komme godt ind i programmet igen, så har jeg besluttet mig for at følge kostplanen meget stringent de næste to uger – uden cheat meals (som jeg ellers normalt må få et af om ugen). Derudover har jeg først tænkt mig at veje mig om to uger, men der skal I nok få lov at se billederne, vægt og mål :)

Jeg har et par utrolig lækre Adidas træningsbukser, som efterhånden har ventet meget længe på at vægten skulle sige 67 kg. Sidste gang jeg var på vægten, var jeg kun 400 gram fra, men det er før marathonet… Jeg har ikke været på den siden og frygter altså lidt at den er gået op. Men sådan er det. Jeg tager en dag af gangen og så må vi se om jeg endelig kan hoppe i dem om to uger – det håber jeg! :)

 

Hvordan går det for alle jer, som også er i gang med et vægttab? :) Er I lidt sejere end mig og har formået at opretholde motivation og gejst? Det håber jeg! :)

 

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

15 thoughts on “Update på kostomlægningen

  1. For faén (undskyld sproget), men du skal da ikke banke dig selv i hovedet for ikke at have holdt din kostplan.

    Du har lige løbet dit første marathon og det bør altså være dit primære fokus. Det er helt berettiget, at man giver slip et par uger efter og det er jo netop også det fede ved at opnå et fysisk mål. Din krop har haft brug for de ekstra kulhydrater, så det er kun godt, at du har lyttet til den :)

    Du motiverer så mange mennesker, så der er vist ingen fare for at nogen er trætte af dårlige undskyldninger ;)

    Du er mega sej.

    Stine – http://www.myfitlife.dk/jernkvinde

    • Tak for din kommentar Stine. Al din ros gør mig helt forlegen! :) Men du har nemlig helt ret i, at kroppen i allerhøjeste grad havde brug for den ekstra energi og kulhydrater. Det må du om nogen vide! :) Jeg er dybt imponeret over de fysiske udfordringer du begiver dig ud i!

  2. Er helt enig med, Stine! Det er i orden at man ikke altid følger kostplanen 100% – vi er jo ikke perfekte mennesker.

    Jeg har selv lige købt Susans kostplan, så jeg glæder mig utrolig meget med at komme igang, da jeg har spist ekstremt dårligt den seneste tid :-)
    God søndag!

    Smiles,
    Maia/http://fitskinnyandhealthy.wordpress.com/

    • Nej, lige præcis. Det er vi nemlig ikke! :) Det er også derfor jeg altid forsøger at skrive indlæg, når det ikke lykkes. Det er, ærlig talt, ikke spor sjovt at skulle forklare hvorfor man nu ikke kunne holde det, men det vil være forkert af mig ikke at dele den side også! :)

      Er spændt på at høre om dine erfaringer med kostplanen! :) Held og lykke med den :)

  3. 250 min er måske lige i overkanten til den banan ;) Men sådan en banan smager fantastisk, og vi griller dem gerne, når det er sommer. Man kan også lave den til en dessert og putte mørk chokolade på.

    Jeg ville gerne have været med på lidt af din løbetur, men du løber i et MEGET hurtigere tempo end mig, så det må blive en anden god gang :)

    • Haha, ja det har du ret i!! :D Tusind tak fordi du lige gjorde mig opmærksom på det. Det var vist gået liiiidt for hurtigt der ;)
      Mine løb kommer ikke til at gå op i at få den bedste tid, men mere at nyde løbeturen med dem, som har lyst! :) Så hvis du har mod på det, så synes jeg altså det kunne være super hyggeligt at løbe med dig :)

  4. Jeg er glad for, at jeg ikke er den eneste :)
    Jeg er i gang med vægttab og det har gået mega godt i 2 og en halv uge. Jeg har ikke haft lyst til noget “usundt” overhoved, men var i Tyskland med en ven, som kinda lokkede mig til at købe liiidt meget chokolade. Det fik jeg så ekstremt meget lyst til i weekende, og så var der min farfars fødselsdag i går. Familie fødselsdage i min familie = meget mad, som ikke er diæt venligt, og endnu mere kage.

    Så jeg er begyndt friskt igen i den her uge, uden chokolade i huset, og lidt ondt i maven oven på i går.

    • Tak for din kommentar Cathrine! :) Åh, det er så irriterende når man føler det hele gik så godt – og så falder man i! :( Suk, men fedt du er klar til at begynde på en frisk! Det er sådan det skal være :) Så må vi lige støtte hinanden lidt ekstra :)

  5. Tak! dit indlæg var lige hvad jeg havde brug for. Er på udveksling i Brasilien og har haft en vildt dårlig uge i forhold til + træning + jeg er har taget 2-3 kg på hen over sommeren. Så nu skal jeg bare i gang med træning og holde mig væk fra alle de gode snacks der hele tiden lokker!

    • Hvor hyggeligt, at du læser med på trods af udveksling! :) Jeg har selv været på udveksling (i New Zealand) i et år og tog også en del kilo på til trods for masser af træning. De kilo røg dog ekstremt hurtigt da jeg kom hjem til Danmark igen. Mit bedste råd vil derfor være at nyde din tid derovre så meget som du overhovedet kan – og så bare acceptere, at du lige skal give den lidt ekstra gas ift. mad og træning når du kommer hjem :)

  6. Jeg synes nu stadig at du er knald-sej! tænk sig at løbe et marathon.. det er så ubeskriveligt sejt! Selv kæmper jeg også med lidt for mange kg, så jeg kender til dine problematikker! men som du også selv skriver, så er det et kostomlægningsforløb, som du er i gang med.. jeg går derfor ud fra, at det er mere eller mindre en livsstilsændring, og derfor altså også ændringer, som det er realistisk at man lever med lang tid fremover. og her vil det altså alt andet lige kun være realistisk, at man også “falder i” engang imellem. Der er jo også et liv, der skal leves! men nu må jeg lige høre, hvor høj er du? og hvad er “ideal-vægten”? kh!

    • Hvor er du sød, mange tak :)
      Lyder til du kender min problemstilling :) – og du har ret i at det er en kostomlægning/livsstilsændring (som dog stadig ligger en del op af min gamle livsstil, elsker at spise sunde ting, spiser bare lidt for meget af det..) :) Hvor længe har du været i gang og hvad er dit mål? :)
      Og ja, livet skal i den grad leves – og det prioriterer jeg også ofte over kostomlægningen ;)
      Jeg er 172 cm høj og min idealvægt ved jeg faktisk ikke helt hvad er. Jeg har tidligere vejet 63 kg, men dengang synes jeg at jeg manglede et par kg før jeg havde nået målet :) Siden da har jeg fået en hel del mere muskelmasse, så tror egentlig min idealvægt nu er omkring de 63 kg.

      • Jeg har fuldstændig samme indstilling som dig altså! Men hvis man dels gerne vil tabe sig/leve sundt, og samtidig nyde livet og sociale sammenkomster engang imellem, så gælder det jo virkelig om at finde de sunde alternativer. :) jeg er samme højde som dig, måske et par cm lavere. Før sommerferien lykkedes det mig faktisk at tabe mig, så jeg nåede mit mål på 58 kg. Det gik forholdsvist let, selvom jeg virkelig skulle være disciplineret omkring det! Efter en sommerferie med både studenterfester og Roskilde, er jeg nu tilbage på 65 kg. Jeg synes egentlig det er skræmmende og super flovt at jeg har taget så forholdsvis meget på i løbet af kort tid, men jeg er efterhånden noget frem til, at man ikke kommer langt med at skamme sig og være flov over sig selv. Nu vil jeg gerne ned på de 60 kg, men synes det er en del svære i denne omgang! Og jeg synes det virker som en uendelig lang vej.. Men jeg må jo væbne mig med tålmodighed og tage det som det kommer :)

  7. Hvor er du sej! Tak fordi du er så ærlig omkring hvad der sker.
    Tillykke med det flotte marathon! Du er en kæmpe inspiration!
    Jeg har et spørgsmål angående din kostplan og dit mål om at tabe dig.
    Når du nu på et tidspunkt når din drømme vægt, stopper du så med kostplanen? Eller hvordan? :-)

    • Hej Karoline,
      Tusind tak! :)
      Jeg kan godt lide din formulering med “når”, for jeg må indrømme, at jeg for tiden virkelig tænker HVIS jeg når min drømmevægt :/ Men så vil jeg rette mig selv og svare, at når jeg når den så vil jeg fortsætte med min livsstil og kostplan. Der vil blot i større grad være mulighed for at få nogle ekstra hyggelige måltider ind hist og her ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *