Bootcamp

Min søde veninde Susan, studerer til daglig på Ernæring og Sundhed. Som et led i hendes uddannelse, skal hun igennem forskellige praktikforløb. I denne omgang var fokus på formidling, hvor Susan fik mulighed for at starte en fem ugers bootcamp op, som både indebar kost og fysisk aktivitet. Hendes praktiksted blev Fitness World, hvor hun til daglig normalt er instruktør i bl.a. thai bo, stram op, HIT, powertoning. Sammen Henrik Secher, som er uddannet fysioterapeut og personlig træner, startede Susan hele to bootcamp hold op med 8 deltagere på hver. Det overordnede mål med bootcampen var at optimere deltagernes træningsresultater, hvor alle deltagerne samtidig fik ugentlig kostvejledning. Derudover har de fire dage om ugen haft fællestræning (at deltage på bootcampen kostede 2900,-). Den træning har Susan livligt berettet om og jeg har været ellevild af begejstring, for hold nu op, hvor lyder det bare for fedt! Deltagerne har i den grad fået udfordret deres kroppe på et utal af forskellige måder. De har prøvet alt fra stationstræning, boksning, tung styrketræning til 1 times powerwalk på løbebånd med en stigning på 16% samt en taske med 10 kg i på ryggen.

Susans praktik er snart slut og der er kun en uge tilbage af hendes bootcamp. Det betyder, at træningen lige er blevet sat et niveau op, intensiveret og så forsøger hun at presse hendes deltagere endnu mere. Jeg var så heldig at få lov til at teste sådan en time, så jeg kunne berette om den her på bloggen og forhåbentlig inspirere lidt til hvordan man evt. selv kan lave sin egen bootcamp :)

Først og fremmest, så vil jeg lige pointere, at denne time (som varede 65 minutter) var EKSTREMT hård. I følge mit pulsur havde jeg forbrændt 810 kalorier! (Jeg fik desværre først stoppet uret ti minutter efter timen var stoppet, men her havde jeg bare stået og snakket med Susan). Normalt ligger jeg maksimalt omkring 600 kalorier på en times træning. Det er kun ved løb, at jeg normalt kan få den i nærheden af 800.

Nedenstående billeder beretter også tydeligt om, hvor intensiv en time det var. Og selvom jeg i den grad ligner en svedende gris, så får I altså lige fornøjelsen af dem alligevel, for i bund og grund illustrerer de jo ret godt hvor hård timen egentlig var (og giver samtidig et råd om IKKE at have lilla på, da man tydeligt kan se svedpletter…!). Jeg har defor pakket min forfængelighed væk, så værsgo:
IMG_9581

Timen startede ud med at løbe op og ned af de fem etager på bagtrapperne i centeret på Nørreport. Det skulle vi gøre  i alt seks gange, hvor vi de tre første runder tog trinene enkeltvis og de tre sidste skulle vi tage hvert andet trin.

Efter denne runde skulle vi i gang med stationstræning:

IMG_9519

Der var i alt otte stationer, hvor vi arbejdede i 50 sekunder og havde så 10 sekunder til at komme hen til næste.

Stationerne var følgende:

– Dips på bænk. Dette er for at træne triceps og øvelsen udføres på ovenstående billede af pigen i bordeaux.

– Jack knife/atomic sit ups. Dette er en fantastisk maveøvelse, som hurtigt bliver hård :) På billedet er det den jeg ligger på gulvet og er i gang med.

– Standing Barbell Twist/Barbell Russian Twist. Denne øvelse er en super god coreøvelse, hvor man står med en vægtstang, som er fastgjort til gulvet og så gælder det ellers om at føre den ned til hver side. (Prøv evt at google den, hvis det ikke fremgår helt tydeligt havd man skal..)

– Bicep curl + hammer curls. Her var det en isolationsøvelse for biceps, som blev kørt med 7 kg håndvægte. Man måtte selv bestemme hvilken af de to øvelser man lavede, men det blev dog anbefalet at skifte imellem de to.

– Russian twist med medicinbold. Igen en god coreøvelse, som jeg hurtigt synes bliver hård. Især når man læner sig godt bagud og samtidig sørger for også at strække benene.

– Bænkpress. Dette er en brystøvelse, hvor vi kørte med en 20 kg stang. For at få lidt ekstra udfordring, så kunne man opjustere tempoet (dog uden at gå på kompromis med teknikken!)

– Planke. Dette er en statisk maveøvelse, hvor man enten kan gøre det på hænderne eller på undersiden af armene. Det er vigtigt at holde sig lige under øvelsen og spænde godt op i maven – og ikke strutte med numsen. På nedenstående billede kan I se mig, som udfører øvelsen på hænderne. Det gør jeg for at få noget statisk træning for skuldrene indover. Den bliver ikke udfordret på samme måde hvis det var på undersiden af armene jeg stod. På ryggen har jeg en 5 kg skive for at få lidt ekstra udfordring.

– Swings. Dette er en grundøvelse hvis man træner med kettlebells. Den er super god og rammer både haser, baller og lænd. På ovenstående billede er det pigen i den turkise top, som er i gang med at udføre øvelsen.

IMG_9548

Da den første runde var slut skulle vi tage et par håndvægte i hånderne og så gentage de seks gange op og ned af trapperne. Jeg havde 7 kg håndvægte i hver hånd, så det var utrolig hårdt! Derudover er de lavet af metal og bliver meget glatte når man har svedige hænder, så min redning blev at holde dem lidt alternativt indimellem:

Ikke-navngivet-1

Vi havde i alt tre runder med stationstræning og fem runder med trappeløb. Hvis man lægger alle trappeløbene sammen, så svarer det til 120 etager, hvor jeg havde to 7 kg håndvægte på 30 af dem og to 8 kg håndvægte også på 30 etager.

Jeg bliver normalt ikke øm efter træning, men jeg kan altså godt mærke mine ben i dag… av, av! :)

Susan og jeg har snakket om at lave nogle af vores kommende træninger om til minibootcamp. Jeg glæder mig allerede til at få udfordret konditionen og banke pulsen helt op. Det er simpelthen for skønt! :)

Jeg håber som sagt, at dette indlæg kan give lidt inspiration til hvordan man kan variere sin daglige træning lidt og udfordre sin krop! :) Det tror jeg nemlig er meget sundt engang imellem.

 

 

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

11 thoughts on “Bootcamp

  1. Det lyder som en vild træningsomgang! Jeg bliver lige nødt til at spørge; hvordan fik I jeres løbebånd op på en 16% stigning? Jeg har før powerwalket på Nørreport (og de andre steder i Århus), men jeg synes ikke at kunne få den op på mere end 15% – er det mig, der er helt galt på den? :P

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *