Time to sprint: Intervaltræning og koffeinpiller

I mandags ændrede Susan og mit løbeprogram sig radikalt. Før havde vi én tempo tur på 10 km, to lange ture og tre styrketræningspas. Nu der står der intervaltræning tre gange på ugens program (!), én 10 km løbetur og to styrketræningspas. Jeg har valgt at justere lidt i programmet ift. Susan. Jeg har i den seneste periode oplevet en kæmpe fremgang under styrketræningen. Det er jo rigtig fedt og motiverende, men hvis jeg skal være helt ærlig, så er jeg altså begyndt at føle mig lidt maskulin. Sidste gang vejede min stang i bænkpres f.eks. 50 kg. Det er en fremgang på 10 kg jeg har gjort på under to måneder. Jeg er ret sikker på at jeg kan takke både mit amplifier produkt og kreatintilskud (jeg bruger dem fra Bodylab, der kommer senere et indlæg eller video om dem) for en del af fremgangen, men på nuværende tidspunkt ønsker jeg dog ikke at øge yderligere i muskelmasse. Jeg har derfor besluttet at skære den ene af styrketræningspassene fra og i stedet løbe en lang tur. Så håber jeg at produkterne i stedet kan hjælpe mig til at jeg ikke går ned i styrke :)

DSC00529

Intervaltræning

Formålet med intervaltræning er kort og godt at forbedre ens kondition, som sker når den maksimale iltoptagelseshastighed forbedres. Det kan gøres på mange måder – og vi kommer også til at benytte tre forskellige intervaller. Den jeg har lavet i dag hedder 1 min spurt og 70 sek pause, som gentages otte gange. Det er dødhårdt! Jeg skal virkelig arbejde med mig selv psykisk inden sådan en omgang! For under træningen får jeg presset mig selv så meget jeg overhovedet kan. Det er både med metalsmag i munden og højlydt prusten :)

IMG_0965

Koffeinpiller

Inden mine løbeture er jeg begyndt at tage koffeinpiller, som virkelige har hjulpet mig med at forbedre mine tider. Jeg indtager typisk en-to piller, som hver indeholder 100 mg koffein. Jeg indtager dem en halv til en hel time inden min løbetur sammen med BCAA. Mine koffeinpiller er fra Bodylab (kan fås lige her) og indeholder den samme type koffein som man også finder i f.eks. te og kaffe og 100 mg svarer også ca. til indholdet i én kop kaffe. Jeg synes dog at det i pilleform er meget mere praktisk, som er både hurtigt og nemt.
Koffein er et meget omdiskuteret præstationsfremmende middel, som faktisk tidligere har været på dopinglisten. Det er den dog ikke længere og den ulovlige mængde der var sat dengang svarede til i omegnen af 7-8 kopper stærk kaffe indtaget en time inden. Det er altså en så høj mængde, at de fleste vil få problemer med maven…
Hvorfor koffein helt præcist virker præstationsfremmende under træning er endnu ikke helt kortlagt hos forskerne. Oprindeligt mente man at det er fordi koffein øger fedtforbrændingen. Det viser sig imidlertid, at koffein kun øger fedtforbrændingen i hvile og ikke under længerevarende muskelarbejde. I dag går teorien på, at koffein virker på hjernen og derved stimulerer kroppen til længerevarende præstationer.
Man mener altså at koffeinen virker ved at øge hjernens impulser, som sker ved at stimulere frigivelsen af dopamin i hjernen. Dopamin er en neurotransmitter, som både motiverer søgningen efter belønning og signalerer modtagelsen af en belønning. Dopamin fremmer den elektriske signaloverførelse i hjernen og dermed signalet til de arbejdende muskler. Derudover kan koffein reducere udmattelsesfølelsen, hvilket jo så bevirker, at arbejdet føles lettere og man derfor kan man præstere i længere tid.

IMG_0962
Jeg har kun oplevet meget få og lette bivirkninger ved at tage koffeinpillerne, men det er på ingen måde generende og jeg vil faktisk mene at jeg oplever at bivirkningerne er væsentlig stærkere når jeg drikker en alm. kop kaffe :) Man skal dog være opmærksom på at koffein kan have en halveringstid i kroppen på omkring 5-7 timer. Det betyder altså, at hvis man har indtaget en kop kaffe (100 mg koffein) kl. 15.00, så vil der stadig være omkring 50 mg i blodet omkring kl 20.00-22.00. Personligt får jeg søvnproblemer hvis jeg drikker kaffe efter kl 17 og derfor indtager jeg heller ikke koffeinpillerne efter kl 17. Søvn spiller en vigtig rolle i kroppens restitution og den prioriterer jeg højest :) IMG_0968

Koffeinpillerne koster 100 kr for 120 kapsler og kan købes lige her.

Er der nogle af jer som anvender koffein i forbindelse med jeres træning? :)

I forbindelse med min marathontræning har Bodylab sponsoreret mine træningstilskud herunder også koffeinpillerne.

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

6 thoughts on “Time to sprint: Intervaltræning og koffeinpiller

  1. Meget fint træningsprogram du har der, men du skal passe på hvor meget du presser dit hjerte og især med koffein piller. Husk at meget løbetræning kan udvidde hjertets størrelse og blive sundhedsskadeligt.

    Min barndomsvenindes far var løbetræner og var meget hård overfor både min veninde og hendes bror.
    Jeg kender flere som har fået dårligt hjerte, så jeg træner altid med måde.

    Hilsner fra Marie
    http://www.mariahoffbeck.blogspot.com

    • Hej Marie,
      jeg får ikke koffein udover de piller jeg tager, så ift. gennemsnitsdanskeren, så får jeg faktisk ret lidt :) Derudover har jeg løbet i snart ti år, så hjertet burde være vant til belastningen, men tusind tak for tanken! Du har ret i at man selvfølgelig skal være varsom og opmærksom på det! :)

  2. Det lyder interessant det du skriver , jeg overvejer at prøve da jeg pt er gået lidt død pga knæskade og nu venter på at knæet er helet igen . Det var i bænkpres maskinen det skete ( jeg ville lige øge mine kilo og så av av forstrakte jeg en scene bag på knæet ..

    • Hehe, nej placebo-effekten kan også have en kæmpe betydning! :) Uanset hvad, så er jeg glad for at kunne se en forskel på løbetiderne :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *