The best way to learn is to do…

Jeg lærer simpelthen så meget nyt for tiden og jeg forsøger at suge alt det ind der overhovedet er plads til. Både på det nye studie, men bestemt også på personlig træner uddannelsen. Fredag fra 17-21 samt lørdag og søndag fra 9-16 har den stået på undervisning på personlig træner uddannelse hos Fitness Institute. Selvom weekenden har været utrolig lang og hård, så har den samtidig været helt fantastisk og ikke mindst lærerig! :) Denne weekend har vi fået undervisning i ernæring, som jo er et kæmpe emne, der i mine øjne sagtens kunne være brugt tre gange så lang tid på. Jeg synes nemlig det er virkelig interessant og et spændende emne. Den viden jeg tager med mig fra weekenden har jeg selvfølgelig planer om at afprøve i praksis på mig selv. Så allerede fra i morgen vil jeg prøve at starte et lille forløb op med mig selv. For et er hvad man får at vide i teori, men den dybere forståelse opnår man oftest først når det prøves af i praksis.

The-pain

Det samme gør sig faktisk også gældende for den undervisning vi havde i sidste weekend. Her fik jeg ændret mit syn lidt på programlægning i forbindelse med styrketræning. Jeg har altid været stor fan af at tage en øvelse først og så køre 3-5 sæt og typisk mellem 8-12 gentagelser. Pauserne har jeg ikke været særlig optaget af, for det plejer at passe med at jeg tager et sæt, så tager Susan et sæt – hvor jeg jo så holder pause – og sådan gentager vi det. Den type træning tager oftest 1,5-2 timer for Susan og jeg at komme igennem og det er måske ikke den mest effektive måde at gøre det hele på. Susan havde inden personlig træner uddannelsen købt et forløb hos Line Wittrup, som har udarbejdet det træningsprogram vi følger når vi træner sammen. Det gode ved det program er at det følger den teori vi fik sidste weekend. Så vores træninger bliver nu kørt som supersæt, hvor vi træner to øvelser og så holder 1 minuts pause, hvilket gentages 3-5 sæt. Det hele er nu timet og på den måde skal vi ikke tælle antal gentagelser, men blot fokusere 100% på teknikken og når uret bipper, så skiftes øvelse. Jeg synes det er en super fed måde at træne på og efter 1 times træning er jeg fuldstændig død.

I den undervisning vi får på personlig træner uddannelsen får vi hele tiden at vide, at den teori der ligger bag hvor lange pauser man skal holde osv. kun gør sig gældende hvis man træner det maksimale man kan. Det vil altså sige, at hvis man skal lave den pågældende øvelse i 1 minut, så nytter det ikke noget at vægten er så lav, at man efter minuttet er gået sagtens kunne have fortsat. Med andre ord, så er alt “hygge-træning” fuldstændig skåret væk og jeg kan lige love jer for at jeg får vist nogle grimme ansigtsudtryk nede i Seier Fitness. Jeg har endda været derude, hvor tårerne trillede ned af mine kinder. Men selvom træningen er så hård, så synes jeg det er virkelig fedt! Jeg elsker den fornemmelse af at være fuldstændig udkørt efterfølgende og fordi selve træningen kun tager 1 times tid, så føles det overskueligt at skulle til træning.

Det var lige en opsummering af hvad jeg indtil videre har lagt vægt på og taget med fra uddannelsens første to weekender. Jeg glæder mig til de tre næste og til at udfordre mig selv endnu mere på den nye teori vi får :)

Tine-Vieland-Jensen Follow on Bloglovin’ // Facebook // Instagram 

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

5 thoughts on “The best way to learn is to do…

  1. Hej Tine. Det lyde virkelig fedt, den nye måde i træner på!
    Jeg træner med min kæreste så kender alt til det at træning tager så lang tid! Jeg går også selv med tankerne om et nyt træningsprogram der gør brug af supersæt for at optimere det (og fordi jeg gerne vil gå fra 2split til fullbody, pga mindre tid til træning). Må jeg evt høre hvilke øvelser i mikser sammen i supersæts? Og skal det forstås sådan at i ikke tæller gentagelser men blot tager tid?
    Knus Tina :)

    • Hej Tina,
      som Susan skriver, så kan jeg desværre ikke give dig hele vores øvelsessammensætning, men til gengæld vil jeg gerne fortælle den teori bag supersæts som vi har lært :)
      Det går ud på at man arbejder i muskelsæt, agonist og antagonist. Dvs., at hvis vi træner biceps så supersættes den med en triceps øvelse. Det samme med forlår, baglår osv. :)
      Og ja, helt korrekt forstået ift. at vi ikke tæller gentagelser, men blot tager tid.
      Knus

  2. Hej Tina.
    Jeg tillader mig lige at svare på din kommentar :-)
    Som Tine skriver, så har jeg købt et forløb hos Line Wittrup (www.linewittrup.dk) og af respekt for hendes arbejde, så vil vores træningsprogram ikke lagt ud her på de sociale medier. Derudover er det så individuelt hvilke øvelser der skal sammensættes. Det program som jeg har modtaget fra Line er baseret på en FMS screening jeg har fået foretaget, der havde til formål at vise hvor mobil jeg er og for at teste min balance af ift. øvelsesvalg. Jeg håber på din forståelse :-)

    De bedste hilsner fra Susan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *