Sunde romkugler

Inden jeg kommer med en opskrift, så vil jeg gerne lige komme med en advarsel først: disse kugler er stærkt vanedannende! :) På den gode måde, for NØJ, hvor er de bare lækre!!

sunde-romkuglerOpskriften har jeg fra min gamle studiemakker, Annika. Hun har den smukkeste blog jeg nogensinde er stødt på: femmefood.com, som hun har sammen med hendes søster Winnie, der er fotograf. Det bærer bloggen i den grad også præg af :) Annika har jeg siddet ved siden af i de 3 1/2 år jeg har gået på studiet og hun er grunden til at jeg til tider savner at gå i skole. En fantastisk skøn pige med masser af energi, smil og den bedste studiemakker man kunne ønske sig :) Hun har i mange år døjet med allergi/eksem, hvor hun via hendes kost har formået at dæmpe symptomerne. Hun spiser derfor primært laktose-, gluten- og sukkerfri mad, så det er hendes opskrifter også :)

Tilbage til romkuglerne, så er de geniale som mellemmåltid, hvor jeg normalvis spiser mandler. Her får jeg stadig den fedt jeg skal fra mandlerne, men det er peppet gevaldigt op og smager himmelsk! Desuden er de virkelig hurtige at lave og kræver kun få ingredienser!

sund-romkugleJeg har ændret en enkelt ting i opskriften, hvor jeg har fjernet 4 spsk mandelmel samt 3 spsk vand. Det gør dejen lidt mere fedtet, så har man mandelmel, så kan man med fordel følge Annikas opskrift.

Opskrift (10 små trøfler):

  • 2 dl mandler (100 g)
  • 10 friske dadler (uden sten) (120 g)
  • 4 tsk rom aroma
  • evt. 1 tsk mandelessens
  • 4 tsk kakaopulver

Krymmel:

  • kokosmel
  • frysetørrede bær

Fremgangsmåde:

  1. Først hakkes mandlerne i en minihakker – gerne så de fortsat er lidt grove.
  2. Herefter tilsættes dadlerne og blendes.
  3. Og slutteligt tilsættes rom aroma (og mandelessens) samt kakaopulveret.
  4. Massen formes i 10 små trøfles
  5. Som krymmel kan man blende kokosmel og frysetørrede bær ( i forholdet 2:1), så man får en fin lyserød krymmel.
  6. Trøflerne rulles i kokos/bær blandingen og sættes på køl.

Hvad man ruller kuglerne i er fuldstændig valgfrit. Jeg rullede også nogle i ren kokosmel. Jeg har også smagt dem, hvor de er rullet i kakaonibs.

Ud af denne portioner får man 10 små trøfler, der indeholder 100 kcal pr. stk. næringsindholdet er som følgende:

Protein: 10 %
Fedt: 54 %
Kulhydrat: 36 %

Jeg er sikker på at man sagtens kan komme proteinpulver i kuglerne, hvis man ønsker at ændre lidt på næringsindholdet.

sunde trøfler

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

12 thoughts on “Sunde romkugler

  1. 1000 for alle de søde og dejlige ord din skønne pige! Jeg savner virkelig også dig i min hverdag <3

    P.s. Dejligt at du kan lide romkuglerne OG jeg giver dig ret – man bliver liiiidt afhængig ;)
    Stort kram fra A :)

  2. Jeg har netop lige lavet en portion, og jeg må ærligt indrømme, at det er de bedste dadel/romkugler jeg har smagt so far! De er virkelig gode. Selv min far, som ellers ikke er til sunde og søde sager, var virkelig positivt overrasket over, hvor lækre de er ;)

  3. Pingback: Hello world! | Kamillas side

  4. Hej Tine
    Vil blot sige tusinde tak for din gode inspiration. Jeg har de sidste par uger både lavet din banankage, disse rom kugler og dem med banan. Super lækkert alt sammen!

    Vil glæde mig til, at prøve flere af dine opskrifter i fremtiden!

    Cecilie

  5. hej Tine

    Synes denne opskrift lyder rigtig lækker, men dadler er ikke lige mig, kan man godt lave romkuglerne uden, eller har du evt et alternativ ..

    Tak for rigtig god inspiration..

    • Hej Nanna,
      Jeg tror ikke de vil lykkes uden dadlerne, men jeg ville nu godt turde erstatte dem med en modenbanan i stedet. Dog lover jeg intet, da jeg ikke selv har prøvet det ;)

      Kh Tine

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *