Stabilitet – RunFit

Så er vi kommet til sidste indlæg i forbindelse med den RunFit test jeg har fået foretaget af Kristian fra StayActive. Se de tidligere indlæg her. Jeg håber det har givet jer et større indblik i nogle af de faktorer der er vigtige i forbindelse med løb. For mig har det været en kæmpe øjenåbner og jeg må da også indrømme, at jeg faktisk har lidt flere punkter at skulle arbejde med, end først antaget.

Sidste punkt for denne gang er heller ikke nogen undtagelse, jeg har nemlig endnu et vigtigt punkt jeg skal arbejde med! Stabilitet.

Stabilitet er vigtigt for en løber for at kunne holde en fornuftig oprejst kropsholdning på hele løbeturen. Det er både ift. bækken, overkrop og underkrop at det er vigtigt at have en god stabilitet, hvilket også kan være skadesforebyggende.Stay-activeHvis man har begivet sig ud på en stram op time, så har man helt sikkert mødt denne øvelse: planken! Så som tidligere stram op instruktør, så var hverken planken eller sideplaken et problem. Jeg klarer den helt optimalt (de røde streger er hvordan jeg klarede det og de grønne striplede er hvordan man optimalt skal klare det):

5.-indlæg--stabilitetSå hvis vi kigger på det to andre parametre, så kan man jo hurtigt se, at de røde streger slet ikke når ud til de grønne. Øv! Det er igen min hofte/bækken der driller. Og øvelsen der afslørede det:StayactivePistolsquat…

Den manglende stabilitet omkring min hofte og bækken kom egentlig ikke helt bag på mig. Denne svaghed opdagede Kristian nemlig allerede da jeg i starten af testen kom op på løbebåndet til løbestilsanalysen. Heldigvis er det jo ligesom alle mine andre svage punkter, noget jeg kan træne op. Så det er jeg allerede godt i gang med og jeg kan hurtigt mærke hvordan jeg bliver bedre og bedre til øvelserne. Det er utrolig motiverende at se den fremgang og jeg glæder mig allerede til at skulle til opfølgning på RunFit testen og se om jeg har forbedret mig :)

Obs.: Copyright til RunFit materialet er hos StayActive. Derudover er det vigtigt for mig at påpege, at en RunFit er yderst individuel. Det er derfor ikke hensigten at man ud fra mine resultater direkte kan overføre det til ens egen løbestil. Jeg tager udgangspunkt i mine resultater for at vise hvordan et RunFit foregår og belyse hvor mange aspekter der kan optimeres under løb :)

Tine-Vieland-Jensen Follow on Bloglovin’ // Facebook // Instagram 

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

3 thoughts on “Stabilitet – RunFit

  1. Hvilke øvelser laver du, for at styrke det? Har selv gennem længere tid døjet med samme problem, men har først fornyligt fundet ud af, at det er højre side af hoften/bækkenet, der er årsag til min smerte. Er for nylig startet hos en ny fysioterapeut og Osteopat, som skal hjælpe mig videre, men synes det ville være spændende at høre om, hvordan andre træner og hvilke øvelser der evt. kunne hjælpe, da jeg stadig er lidt på bar bund.

    • Hej Louise,
      jeg laver en del øvelser for Glut. med. og glut. min., men skal nok se om ikke jeg kan vise dem i et indlæg, da de er lidt svære at forklare :)
      Det lyder dog heldigvis til at du er havnet et godt sted hos nogle der kan hjælpe dig med at løse problemet :)

      • Oki, det ville bare være super :)
        Og ja, det går fremad det nye sted, men hold da op, hvor er det svært at finde ud af, hvad der sådan egentlig er galt og hvad man kan gøre. Det følelses som en uendelig lang proces, så det er rart at se, at andre at kommet lidt længere i processen og at det rent faktisk godt kan lade sig gøre :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *