Squat, dødløft, bænkpres

Jeg indrømmer det gerne, jeg er en nørd. Det ses både i mit uddannelsesvalg, men afsløres også i måden jeg tænker på. Jeg er analyserende og forsøger altid at koble en teori på det jeg ser. Lidt belastende til tider, men jeg forsøger at få det vendt til min fordel. Hvilket det også er i rigtig mange aspekter. I mit job som personlig træner, synes jeg faktisk at det er en nødvendig tilgang at have til faget! Særligt med henblik på anatomi og fysiologi for at kunne få det overført til teknikken bag øvelserne. Og det er især teknikken, der får en stor del af min opmærksomhed når jeg har kunder. Ingen øvelser er valgt uden tanke (og derved også teori) bag.

Når teknikken og teorien fylder så meget i min dagligdag er det vigtigt for mig at lære så meget som overhovedet muligt. Få fyldt mere teori på. Det er dér min drivkraft til at uddanne mig til personlig træner oprindeligt kom fra. Jeg er sulten efter mere viden og elsker at lære :)
Jeg blev derfor yderst begejstret da selveste Jacob Beermann sendte mig en mail med invitation til hans workshop i squat, dødløft og bænkpres! Hvis der er nogen jeg gerne vil lære noget af i de tre øvelser, så er det helt sikkert ham! Yderst kompetent herre, der har et dejligt afslappet forhold til faget. Ingen snobberi, men en oprigtig interesse og glæde for at dele ud af sine erfaringer og viden.

Jeg var til workshoppen sidste søndag og kom derfra en hel del klogere. Klogere på min egen teknik, hvad der fungerer godt på mig og hvad jeg vil kunne ændre for at gøre min teknik endnu mere optimal ift. at kunne løfte tungere. Virkelig fedt at få lov til at fokusere 100% på egen teknik for en gangs skyld og kunne få den optimeret endnu mere! :)
Jacob havde bygget workshoppen op således at store dele af teknik tilretningen ved hinanden foregik i plenum, hvilket var super fedt! På holdet var vi vist 15 stykker og derved repræsenterede vi mange forskellige kropsbygninger. Nogle har lange lårben, andre korte, nogle med lange overkroppe osv. På den måde fik vi sammen analyseret os frem til hvad der ville fungere bedst for den enkelte, afprøvet det i praksis og fik set en masse forskellige squats. Ift. squats gik Jacob særligt op i tre ting, som han kalder de tre S’er: stand, stangplacering og startbevægelse.
Standen handler om hvor smalt/bredt man står med benene, stangplacering er hvor højt/lavt stangen ligger på ryggen – her er en tommelfingerregel, at smal stand – høj stangplacering på ryggen, bred stand lav stangplacering og slutteligt startbevægelse. Startbevægelsen handler om man primært kommer skyder hoften ud først eller starter med knæene fremme. Igen hænger det sammen med stangplaceringen og standen, så smal stand – høj stangplacering – start bevægelsen med knæene og ved bred stand – lav stangplacering – start bevægelsen med at skyde hoften bagud.

Det var bare nogle af de punkter vi kiggede på ved squat. Herefter kiggede vi på bænkpres, hvor fokus særligt var på opspændet, der har stor betydning for hvor meget man kan løfte. Det har jeg selv haft stor fokus på i lang tid, men det er yderst imponerende at se hvordan en styrkeløfter laver sit opspænd! Jeg skal lige love for det kræver noget øvelse, smidighed og mobilitet at kunne lave et opspænd ligesom Jacobs! :)

Slutteligt gennemgik vi dødløft med henblik på de fire mest almindelige typer (konventionelt dødløft, sumo dødløft, rumænsk dødløft og stivbenet dødløft). Det konventionelle dødløft fik jeg rettet til, hvilket har hjulpet mig til at få endnu bedre kontakt til mine balder og baglår – fantastisk! Jeg har godt været klar over at jeg ikke har haft hoften helt højt nok når jeg startede mit løft, men her fik jeg helt konkret redskab til at kunne ændre det og mærke forskellen. Det var virkelig en succesoplevelse.

Udover teknikken i de tre forskellige løft gennemgik vi i starten selvfølgelig også opvarmning og mobilitetstræning inden udførslen til de forskellig løft.

Så alt i alt gik jeg fra workshoppen med en helt ny motivation for min egen træning. Der er selvfølgelig også mange af hans tanker og overvejelser jeg har taget med mig ift. mit arbejde, men jeg nød virkelig at kunne få lov til at fokusere så meget på min egen teknik :)

Og slutteligt, så vil jeg gerne beklage at der ikke er en masse lækre billeder i dette indlæg. Jeg var simpelthen så optaget af workshoppen, at jeg fuldstændig glemte at hive kameraet frem. Det ærgrer mig lidt efterfølgende, men det er vist bare et tegn på at Jacob gjorde det godt :)

Jeg fik dog et enkelt gruppebillede til sidst ;) Jacob er i den gule “igen, igen, igen”-trøje og jeg er pigen med det helt flade hår, haha.

Jacob afholder workshops i Aalborg og København, hvilket I kan læse meget mere om på hans side maxer.dk :) Synes virkelig det er noget I skal overveje hvis I har styrketrænet i lidt tid og gerne vil have optimeret jeres teknik. Han får i hvertfald mine varmeste anbefalinger!

workshop

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

2 thoughts on “Squat, dødløft, bænkpres

  1. Super fedt opslag!! Er selv lidt en nørd hvad teknik angår! Er ved at uddanne mig til personlig træner så der er endnu mere fokus på det nu, så fedt med dit post :)
    Du er rigtig fed at følge! God inspiration til min egen!
    Hilsen Amanda

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *