Spilder du din tid på træning?

Til det spørgsmål, der kan jeg nok både svare ja og nej.
Nej jeg spilder ikke min tid på træning, for det er mit mest effektive redskab mod migræne. Jeg kan tydeligt mærke en forskel på min krop når jeg ikke træner, hvilket resulterer i hovedpine og træthed. Derudover E.L.S.K.E.R jeg at træne! Jeg går i løbet af dagen og ser frem til træningen. Jeg har selvfølgelig også dage, hvor jeg hellere vil ligge på sofaen, det tror jeg ingen kan fraskrive sig, men jeg ved hvor godt jeg har det under træningen og især efterfølgende. Det overskud jeg får oplever jeg ikke på andre måder og kan ikke undvære det i min dagligdag.

For at vende tilbage til overskriften, så ja jeg spilder måske min tid. Selvom jeg gerne vil løbe marathon, være slank, fit og bomstærk, så træner jeg meget “lyst-betonet”. Jeg elsker at løbe lange ture i et hyggeligt tempo udendørs, at sidde til en spinningstime UDEN pulsur og at tage på en bodyfit time, hvor en times styrketræning bliver serveret for mig. Jeg ved udemærket godt, at de gode resultater bliver skabt udenfor min egen comfort-zone. Jeg er bare ikke så god til at presse mig selv derud. Jeg er blevet bedre – og jeg KAN også godt hvis det virkelig gælder. Det tror jeg også mit første marathon er et tydelig bevis på (til nye læsere, så kan I læse om min oplevelse her). Jeg kan også godt komme derud i selskab med min træningsmakker Susan og hun er guld værd som makker og sparringspartner i min træning!

Jeg har dog for nylig fundet en anden måde at presse mig selv ud over grænsen af min comfort-zone. Personlig træning. Det burde være indlysende, at når jeg går så meget op i træning, så bør jeg have mig en professionel sparringspartner, som hjælper mig til at nå mine mål og drømme. En som kan tage udgangspunkt i mine stærke og svage sider, analysere hvor jeg står og hjælpe mig med en handlingsplan, så jeg hurtigst når fra A til B uden skader. Det kan nemlig være rigtig svært at gøre når det handler om sig selv! Her har jeg en tendens til at tænke jo mere, jo bedre. Jeg bør nok i stedet have mere fokus på kvaliteten af min træning. At presse mig selv derud, hvor jeg for alvor kommer til at rykke mig.

seier3

Jeg var så heldig, at få lov til at få en smagsprøve af hvad det vil sige at have en personlig træner. For selvom jeg skriver bacheloropgave for fuld skrue i denne måned, da jeg har afleveringsfrist næste mandag, så lykkedes det mig for et par uger siden, at finde tid til et træningsarrangement hos SEIER Fitness. Invitationen havde jeg fået af Compell, som havde inviteret mig og fire andre bloggere med til en aften hos SEIER Fitness i træningenstegn med “personlig træning” som tema. Jeg må indrømme, at jeg til trods for temaet ikke havde regnet med at det blev særlig hårdt, men mest snak. Jeg havde derfor valgt at tage en spinningstime halvanden time før arrangementet, da min krop var øm efter styrketræning dagen forinden. Den spinning nåede jeg at fortryde mange gange!

SEIER Fitness er et meget anderledes træningscenter end de fleste andre. Derfor synes jeg der hører en lille beskrivelse samt stemningsbilleder med dertil.

Seierfitness
Billederne i collagen er lånt fra seierfitness.dk

Da vi ankommer bliver vi mødt af lækre og hyggelige omgivelser. Lidt en blanding af at komme hjem til ens bedsteforældre og på wellness-ophold kombineret i et fitnesscenter. Der står intet mindre end 8 personer som skal tage imod os 5 bloggere! De 6 af dem er tilknyttede som personlige trænere i SEIER Fitness, med meget blandede baggrunde, både personligt, men også fagligt. Vi får først lidt baggrundsviden om hele konceptet af Mads Seier, som er manden bag. De kalder sig Club1000, fordi de håber at kunne skabe en form for klub stemning og holdånd i deres center. Det skal være lidt ligesom at være medlem af en fodblubklub o.lg. De har sat en restriktion på medlemstallet, der betyder at de maksimalt har plads til 1000 medlemmer. Det betyder, at du som medlem ikke kommer til at mærke “januar-feberen” som i de store fitnesskæder. Den tanke er virkelig tiltalende synes jeg! Derudover er centeret beliggende ovenpå Spanien svømmehal, med hvem de også deler omklædning. Det betyder, at der er gratis svømning inkluderet i ens medlemskab! Det må siges at være en god ting, når man elsker at svømme og leger med tanken om et triathlon…

Den personlige træning viste sig at være virkelig personlig. Som blogger er man jo i princippet en offentlig person, hvor folk hurtigt kan danne sig et billede af hvem man er. Lidt skræmmende faktisk! Det kan dog være praktisk, som det viste sig at være i dette tilfælde. De personlige trænere havde nemlig tilrettelagt en træning, som var tilpasset efter os hver. Efterfølgende giver det rigtig god mening, da det er klart, at vi ikke skal igennem den samme type træning, når udgangspunkt, interesser og mål er vidt forskellige.

Min Gymbag-kollega Danica fik fornøjelsen af Dorte Ottosen der er personlige træner, kostvejleder og sundhedscoach. Danica fødte den skønneste dreng for godt et år siden, derfor var Dortes personlige erfaring som mor yderst relevant i Danicas træning. Hun kom igennem en masse gode øvelser i TRX, hvor fokus var på at træne kroppen op igen med fokus på core-muskulaturen.Danica

Anna stiller op til bikinifitness til debutantstævnet i år. Hun blev udfordret af Sanne Kristensen, som er uddannet personlig træner samt TRX træner. Anna kom igennem en træning med supersets, TRX samt cirkeltræning. Alt i alt en masse øvelser for især core-muskulaturen, ben og balder.Anna

Carina løb sidste år Berlin Marathon, men pådrog sig på samme tid en skade, som hun stadig arbejder med. Hun er en pige der i mange år har styrketrænet og jeg imponeres hver gang jeg hører hvor mange kg hun faktisk kan tage! Hun kom i hænderne på Ida Birgitte Bramming, som er uddannet fysioterapeut, hvilket var et perfekt match, da de derfor fokuserede på tung styrketræning med fokus på teknikken, hvilket er essentielt i Carinas daglige træning.Carina

Min kære træningsmakker Susan blev udfordret af Simon Smith, som med en baggrund i militæret og en række personlig træner uddannelser var et oplagt valg til hende! Han fik kombineret træningen med høj puls, boksning og hårde øvelser.susan

Jeg havde fornøjelsen af at træne med Per Nygaard, som er en erfaren personlig træner, der bl.a. er specialiseret i TRX og uddannet lifestylecoach.seier 2

Per havde sammensat en TABATA træning til mig med 7 forskellige øvelser. Hver øvelse kørte jeg i 20 sekunder, hvorefter jeg fik 10 sekunders pause. Samme øvelse blev på den måde gentaget 8 gange. Per var fantastisk til at hjælpe mig med alle tvivlsspørgsmål jeg end måtte have. Jeg synes f.eks. ikke selv at jeg er særlig god til at lave lunges, så da han som den første øvelse præsenterer jumping lunges, så blev jeg lidt nervøs. Jeg havde imidlertid intet at frygte! Han guidede mig rigtig godt igennem øvelsen og havde konstant fokus på min teknik, hvilket var så beroligende! Derudover formåede han virkelig at presse mig! Min krop var meget træt efter en spinningstime inden eventet, men når der står en og holder øje med hvad man laver hele tiden, så kan man godt pakke alle undskyldninger sammen og ellers bare give den gas! :) Det var så fedt at blive presset på en helt anden måde end jeg er vant til. Det tog min krop to-tre dage at restituere efter træningen, hvilket jeg blev meget overrasket over. Min krop restituerer normalt hurtigt og det er yderst sjældent at jeg mærker ømhed i form af DOMS.
Efter træningen fik jeg en god snak med Per omkring mit kommende marathon og hvordan jeg skal udforme min styrketræning. Langt hen af vejen er det dog som jeg allerede gjorde i forvejen, hvilket jo var skønt at få bekræftet. Derudover havde han også nogle gode råd, som jeg har taget til mig og implementeret i min træning :)

Som I nok kan fornemme, så var der virkelig tænkt over sagerne, hvilket var så fedt at opleve. Vores træning var vidt forskellig, men fælles for dem alle var at vi blev udfordret og var fuldstændig færdige efterfølgende!
Slutteligt fik vi  en rigtig god snak, hvor vi hørte lidt om de andres træning, de personlige træners baggrunde og lidt om mål og vigtigheden af restitution. Restitution er et vigtigt emne, som jeg tror mange har svært ved at forstå vigtigheden af. Peter Vadkær, som er den PT-ansvarlige i SEIER Fitness, har skrevet et super godt indlæg på Susans blog, som jeg synes er værd at læse :) Indlægget finder I lige her.

IMG_3794_zps681d6fb4
Jeg håber dette indlæg kunne bruges som inspiration, en øjenåbner eller et medlemskab i deres hyggelig klub :) Jeg har efterhånden været på S.U. i 6 år, så er jeg godt klar over, at det som studerende kan være svært at få prioriteret en personlig træner i sit budget. Ikke desto mindre, så vil det være et oplagt gave-ønske, hvis man snart har fødselsdag ;) For uanset niveau og udgangspunkt, så tror jeg alle kan have brug for en professionel sparringspartner. De personlige trænere bruger også hinanden til at træne og sparre med.

Til sidst vil jeg lige oplyse, at SEIER Fitness faktisk også har en “Triclub”, som er et ekstramedlemskab man kan købe, hvor der så er mulighed for svømme-, cykel- og løbetræning. Jeg går med en lille drøm om en halvironman i 2015. Derfor synes jeg det medlemskab lyder super, super fedt og vil på den måde målrettet hjælpe mig hen imod min drøm! Så tippet er hermed givet videre, hvis der sidder nogen med samme drøm ;)

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

11 thoughts on “Spilder du din tid på træning?

  1. Sikke et lækkert event og virkelig fedt at blive presset!

    Jeg ser umiddelbart ikke noget galt med at træne efter lyst, det er jo bedre end ikke at træne og hvis det giver dig en glæde, så er det jo super fedt! men det er altid sundt (tror jeg) at få presset sine grænser lidt og mærke at man er lidt på glatis, for derefter at udvikle sig og blive bedre. Jeres træning den dag ser hård og sjov ud! Selv kan jeg så meget anbefale personlig træning, det har virkelig givet mig en helt anden kvalitet i mine øvelser og jeg kan mærke en klar forskel :)

    Anna – http://thewonderwomanwannabe.blogspot.com

    • Tusind tak for din kommentar Anna :)
      Ja det er jo sådan lidt både og det med at træne efter lyst. For nej, det er der intet alt med! Jeg opnår bare ikke de ønskede resultater så hurtigt, som jeg måske kunne hvis jeg var mere struktureret og formåede at presse mig selv til hver eneste træning. Til gengæld, så tror jeg delvist at det har været grunden til at jeg ikke har været ramt af skader :) Jeg lytter virkelig til kroppen og den er altid første prioritet :)

      • Jeg giver dig ret! Det er SÅ vigtigt at lytte til sin krop og hellere tage lidt længere tid om at nå de ønskede resultater, end skynde sig, overtræne og være i risiko for at få skader.

        Det er en utrolig vigtig pointe og jeg er glad for at du bloggede om den! Jeg havde selv en lidt dum bentræning i dag hvor jeg tog færre reps end på programmet, men kunne mærke min krop bare ikke var med og så hellere have kvalitet på de øvelser der blev lavet end presse for hårdt. Det er en balancegang, men så længe man lytter til sig selv, så kan det ikke gå helt galt ;)

        Anna – wonderwomanwannabe.bloggersdelight.dk

  2. Det ser super cool ud – hvor er det fantastisk at de havde gjort så meget ud af eventet!!! Jeg tænkte på om du ikke kunne skrive lidt om, hvordan du netop træner styrke i forbindelse med din marathontræning :)

  3. Ja jeg vil også rigtig gerne vide noget om din styrketræning. Træner selv om til marathon og er i tvivl om, hvordan jeg gør det bedst muligt.
    Tak for en SKØN blog :-)

  4. Playwright Charles Mees Under Construction namely the third among his array of four plays inspired by American artists. While Norman Rockwell and Jason Rhoades do not arise as characters among Under Construction their influences on the movement are omnipresent. The play’s fashion and style reflects Rockwells idealist view of America contrasted with Rhoades chaotic,absurdist attitude Under Construction presents the idea American society is a constant process of changing, inventing,and constructin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *