Siddende squat challenge

Jeg har fundet mig en træningsmakker, som har givet mig en træningslyst, jeg ikke har oplevet før. Træning har altid betydet utrolig meget for mig og noget jeg altid har været glad for. Men at træningen ligefrem skulle gå hen og blive dagens højdepunkt, det havde jeg ikke set komme ;) Min kæreste kommenterede også for et par dage siden, at han var yderst imponeret over min motivation og daglige gejst for at komme afsted til fitness.

Min træningsmakker Susan formår virkelig at presse mig, så det var uden tøven, at jeg sagde ja til hendes challenge! Og den synes jeg da også I skal tilbydes at komme med på! :)

challenge

 

Vores mål er at vi d. 7/6-2013 skal kunne side i en siddende squat i fem hele minutter! Susan har allerede smugtrænet lidt og kan holde den i 2 minutter og 49 sekunder! Av, av. Det højeste jeg har taget tid på er 1 minut (det skal så siges at det var efter to hårde træningstimer, med masser af squats). Så det er vist mig der kommer til at få det hårdest i den kommende tid.

Susan er uddannet indenfor bl.a. stram op, mave/balle/lår og puls/styrke, så hun har sendt mig lidt generel info omkring styrketræning, og så et lille skema:

Styrketræning har en gavnlig effekt på knogler, led, sener og kredsløb og derfor er det vigtigt med regelmæssigt styrketræning, da det giver god funktionalitet, nedsætter aldringsprocessen og øger livskvaliteten.
Denne lille Challenge har til hovedformålet at styrke underkroppen.

Nedenstående skema viser hvor man ca. burde ligge alt efter ens træningsniveau:

IMG_1697

I og med jeg træner ca. seks gange om ugen, både cardio og en hel del styrketræning, så er mine 60 sekunder ikke ligefrem imponerende! Men om ikke andet, så er ovenstående tabel meget motiverende for mig :)

Og så kommer vi så til selve udførelsen, hvor Susan igen har været mig behjælpelig:

IMG_1695

Stil dig med ca. 60 cm fra en væg med fødderne fremad i en hoftebreddes afstand. Bøj i knæene og hofterne og pres det nederste af ryggen ind mod væggen. Opnå en vinkel på 90 grader ved hofterne og knæene, som hvis du sad på en stol. Hold brystkassen højt, bagdelen ind til væggen og slap af i skuldrene. Bliv siddende så længe du kan og tag tid!

 

 

 

Er I klar til at tage udfordringen op? 

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

10 thoughts on “Siddende squat challenge

  1. Ja jeg tog udfordringen op :-) … øvelsen er ikke en jeg plejer at lave, men har overvejet det flere gange … nu fik jeg så lige sparket, og det blev til 100 sekunder, så det er jeg da ret tilfreds med :-) … nu vil jeg næsten ikke kunne lade være med at fortsætte … se hvor meget jeg kan nå op på :-)

    Ha’ en god aften!

    Hilsen
    Connie

    http://www.larsenringsted.blogspot.com

  2. Jeg er total frisk på udfordringen – min første gang her til aften blev på 2 min 31 sek., så jeg er cirka halvvejs :) Det bliver sjovt at se om man kan nå at styrke sin underkrop så meget på 2 uger, at man kan holde den i 5 minutter :)

  3. Hvor er I gode piger! :-)
    Jeg laver selv øvelsen regelmæssigt, men den får nu ikke lov at erstattet min almindelige daglige squattræning :-D
    Jeg kommer til Århus og træner med jer efter sommmer!!

  4. Jeg kom op på 5.09 i går. Tak for udfordringen! :)
    Det er rigtig sjovt med sådanne små udfordringer, som kan klares inden sengetid derhjemme. Det er jo sådan noget, man ikke lige finder på af sig selv så ofte, så det er vildt rart med noget motivation i form af en lille challenge. Så tak for det og fortsæt endelig det gode arbejde med din fine blog! :)

  5. Pingback: Siddende squat challenge + dagens aftensmad | Get Fit Inspiration.dk :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *