RunFit – Styrke og muskelsymmetri

Helt ærligt, har I nogen idé om hvor stærke jeres forside af låret skal være kontra jeres bagside af låret? Jeg har i min programlægning af mine styrketræningspas selvfølgelig altid sørget for at træne mine muskelgrupper således, at hvis jeg træner biceps, så træner jeg selvfølgelig også triceps (agonist/antagonist). Det betyder, at jeg også altid har trænet forsiden af låret og bagsiden, ved f.eks. at vælge squat til forsiden og  dødløft for bagsiden. Jeg har desværre nok bare ladet mig rive lidt med af at få en ”squat-numse” eller deltaget på en af de utallige ”squat-challenges”, hvor jeg så har glemt at give mine baglår samme challenges. Jeg tror i hvert fald at noget af grunden ligger der. Uanset hvad, så er min styrke på bagsiden af låret alt for svag sammenlignet med forsiden. Ønskværdigt skal bagsiden af låret ca. have den halve styrke (50%) af forsiden. Mit ligger på under 30%.Stay-active

StayactiveUd over at muskelparrene skal have en vis symmetri ift. styrke så er det især også vigtigt at begge ben er lige stærke osv.4.-indlæg--muskelsymmetriOg som I kan se på ovenstående, så er det altså lige et par ekstra punkter jeg også skal arbejde med.

Symmetrien er rigtig vigtig for en løber pga. løbemønsteret, hvor en asymmetri kan munde ud i en uhensigtsmæssig løbestil. Når jeg på sigt gerne vil op på de lange distancer igen, så er det ekstra vigtigt at jeg får rettet op på min asymmetri.

I forbindelse med løb, så er det essentielt at have en stærk kropsstamme (core). Da den spiller en stor rolle ift. løbestilen med hensyn til kropsholdning osv.

4.-indlæg--styrkeHer så mine resultater heldigvis rigtig fine ud. Min ryg er dog ikke helt så stærk som jeg gik og troede, men jeg har nogle gode rygøvelser i mit styrketræningsprogram, så forhåbentlig kommer jeg til at blive lidt stærkere på det punkt med tiden.
Obs.: Copyright til RunFit materialet er hos StayActive. Derudover er det vigtigt for mig at påpege, at en RunFit er yderst individuel. Det er derfor ikke hensigten at man ud fra mine resultater direkte kan overføre det til ens egen løbestil. Jeg tager udgangspunkt i mine resultater for at vise hvordan et RunFit foregår og belyse hvor mange aspekter der kan optimeres under løb :) 

Tine-Vieland-Jensen Follow on Bloglovin’ // Facebook // Instagram 

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *