RunFit

I dette indlæg kigger vi videre på det RunFit jeg fik udført af Kristian hos StayActive. Læs de tidligere indlæg her og her.

Området jeg kigger på i dag hedder ”bevægelighedstræning” og i forbindelse med løb betyder det kort sagt, at løberen ikke skal være hæmmet eller begrænset i at lave basale løbebevægelser.

Bevægeligheden blev bl.a. målt med et måleinstrument, hvor Kristian fra StayActive først tegner små prikker på f.eks. hoftekammen og måler så derfra og hvor mange grader ud mit ben kan komme samt ved forskellige bevægelser.

StayActive

StayActive-

Overordnet set var min bevægelighed rigtig fin. De grønne stiplede streger på nedenstående tegninger viser hvad man optimalt bør kunne og jeg var næsten indenfor dem alle (de røde og blå streger).

Stay-Active-bevægelighed

Bevægeligheden blev målt både for hoften, knæ, tæer og overkrop. Og kan fortælle, at især mine tæer imponerede ;) Og hvorfor er det godt for løb? Føddernes motorik og bevægelighed har stor betydning for balancen og hjælper til at skabe fremdrift. Derudover fortalte Kristian, at studier har påvist, at hvis man ønsker at løbe effektivt kræver det en god bevægelighed.

Stay-Active-Bevægelighed-2

I forhold til bevægeligheden i overkroppen, så har det allerede i lang tid været et fokuspunkt for min fys/ostepat. Han mener at min asymmetri i bevægeligheden kan være med til at påvirke/fremprovokere min skade. Så det er bestemt et punkt jeg fortsat skal arbejde videre med.

Stay-Active

På ovenstående billeder ser I mig der bliver testet i min siderotation, som var et af mine svage punkter, der skal arbejdes med.

De øvelser jeg har fået for at øge min bevægelighed er udstrækning for bagside lår og balder samt lidt for overkroppen:Stay-Active

Øvelse 4 og 6 vil også hjælpe mig i mine squats, så jeg går meget op i at huske at få dem lavet :)

I næste indlæg kommer det til at handle om styrke og muskelsymmetri. Så indtil da kan I prøve at gætte på hvor stærke jeres forlår skal være sammenlignet med jeres baglår :)

Obs.: Copyright til RunFit materialet er hos StayActive. Derudover er det vigtigt for mig at påpege, at en RunFit er yderst individuel. Det er derfor ikke hensigten at man ud fra mine resultater direkte kan overføre det til ens egen løbestil. Jeg tager udgangspunkt i mine resultater for at vise hvordan et RunFit foregår og belyse hvor mange aspekter der kan optimeres under løb :) 

Tine-Vieland-Jensen Follow on Bloglovin’ // Facebook // Instagram 

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

4 thoughts on “RunFit

  1. Hej Tine

    Jeg synes hele det her runfit-forløb er vildt spændende og overvejer meget selv at få foretaget en test. Synes du, du har fået rigtigt meget ud af det? Det er jo mange penge at give ud, men hvis det kan holde en skadesfri, er det jo alle pengene værd!

    Kh Inge

    • Hej Inge,
      Jeg synes virkelig at jeg har fået meget ud af det. Jeg har tidligere fået foretaget adskillelige løbetests i forbindelse med sko-køb osv., men det er ingenting ift. udbyttet af deres RunFit. Jeg er helt enig med dig i, at det er rigtig mange penge! Jeg havde dog til hver en tid brugt de penge der hvis jeg kunne have sluppet for det skadesforløb jeg har haft de sidste 5 måneder. Mine fys behandlinger har jo kostet mere end det havde kostet at skadesforebygge :)

      Kh Tine

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *