Roam roller

They see me rollin’… :) Kan I også høre sangen for jer? Den hedder egentlig Chamillionaire og er lavet af Ridin’ ft. Krayzie Bone, men jeg kalder den bare Rollin’ ;) Sangen kommer jeg altid til at tænke på hver gang jeg ruller med den der sag, som I kan se på billedet:

Foam roller

Sagen på billedet er selvfølgelig en foam roller. Et redskab som er relativt nyt – og så ikke alligevel. De små orange massagekugler med dutter har jo været fremme siden før jeg blev født og princippet er lidt det samme. Det er et redskab, hvor man ved egen kropsvægt kan give sig selv en god omgang massage til ømme muskler. Eller muskler man ikke vidste var ømme(!). Den skulle efter sigende øge blodtilførslen til musklerne og derved mindske restitutionstiden efter hårde træningspas samt have en skadesforebyggende effekt. Alt sammen noget der lyder rigtig godt når man træner op til et marathon! :) Og jeg synes faktisk også jeg har kunne mærke en forskel efter jeg har implementeret det i mit program!

Den foam roller jeg har er fra Abilicias eget mærke og er 60 cm lang og 15 cm i diameteren. Den er lidt blødere i det end f.eks. Grid (den orange på nedenstående billede), som Susan benytter i videoen. Jeg er dog rigtig glad for at min er lidt blødere i det. Jeg synes det gør den lidt mere behagelig at benytte, særligt når man er helt ny indenfor området. Derudover er den noget længere i det, hvilket jeg synes er skønt. Jeg føler ikke jeg er ved at falde af den på noget tidspunkt. Det gør den dog lidt sværere at transportere, men jeg benytter den alligevel kun derhjemme :)

foam roller Grid

Jeg tror typen af foam roller er meget individuel fra person til person, så det er virkelig fedt at det efterhånden findes lidt forskellige på markedet. De ligger typisk i samme prisleje på 3-400 kr. Min fra Abilicia koster normalt 400 kr, men er på tilbud til 300 kr lige her. For at øge komforten lidt, så benytter jeg en yogamåtte under, som er 61 cm i bredden og derfor passer min foam roller perfekt dertil! :)

Til jer, som måske ikke har så meget kendskab til foam roller, så har Susan og jeg lavet en video med seks forskellige øvelser, som er super gode for særligt langdistanceløbere. I videoen har vi skrevet på engelsk eller latin hvilken muskelgruppe(r) øvelsen rammer og har I brug for mere info end det Susan forklarer, så kan det engelske eller latinske navn i kombination med “foam roller” altid søges på Google for en mere fyldestgørende beskrivelse :) Videoen er primært lavet for at give lidt inspiration og vise hvordan vi bruger vores foamrollere :) Vi håber I vil finde det brugbart :)

Foam roller fra Abilica og yoga måtte har jeg modtaget af Abilicaonline.dk med henblik på test.

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

10 thoughts on “Roam roller

  1. Super informerende video :-) … jeg afprøvede fitnesscentrets foamroller sidste år, og det gjorde helt vildt ondt i lårbasserne :-) … efter at have set jeres video, så overvejer jeg at anskaffe mig en, for jeg vil virkelig have godt af det … også fordi jeg godt vil i gang med de lange distancer igen :-)

  2. Hej Tine!

    Når du skriver, at den er god til restitutionen, betyder det så, at man helst skal lave øvelserne sådan umiddelbart efter man er færdig med sin hårde træning, eller er det bedre bare at hive den frem dagen efter f.eks. når man er kold?

    Nina

    • Hej Nina,
      jeg bruger den typisk om aftenen – uden opvarmning :) Jeg synes godt den kan gøre for ondt hvis man først hiver den frem dagen efter træningen, men tilgengæld kan man virkelig mærke at der efterfølgende løsner op :)

  3. SUPER god video søde piger! Min kæreste har “the grid” og jeg har altid syntes den var lidt skræmmende – men er da næsten nødt til at prøve den nu, de ser super gode ud de massage øvelser i viser :-)

    PS: Er det ikke kunsteren der hedder Chamillionaire og sangen der hedder Ridin? ;-

    Knus

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *