Pizza med blomkål, havregryn og rugmel

Selvom det ikke blev vildt lækre billeder, så skal I altså have denne opskrift alligevel! :) Den repræsenterer nemlig aftensmåltiderne i mit lille hjem meget godt. Det er nemlig sådan, at jeg jo mægtig gerne vil tabe mig og går meget op i at leve sundt. Min bedre halvdel derimod – ja han skal bestemt ikke tabe sig, tværtimod! Så hvordan løser man det problem når aftensmaden skal laves? Vi bruger oftest de samme ingredienser og så plejer vi at joke med at han får det ekstra fedt og kulhydrater, som jeg ikke må få ;) pizza-29.08.13

Her til aften stod menuen på pizza. For at gøre bunden noget slankere, så har jeg ladet mig inspirere af alle de mange opskrifter på diverse blogge med blomkålspizza. Jeg har dog ændret en hel del, hvorved blomkålen ikke får nær så dominerende en rolle og bunden bliver mere fast i konsistensen og kan tilmed blive lækker sprød :)

Opskrift på pizzabund:

Blomkål (afhængig af størrelsen: hvis det er et stort brug da halvdelen, men hvis det er et lille brug det hele)
2 dl havregryn
1 dl rugmel
2 æg
oregano
salt

– Ovnen tændes på 200 grader (gerne med varme nedefra) og sæt en bageplade deri.
– Blomkål blendes til det er helt fint.
– Kom det blendede blomkål i en skål og op i mikrobølgeovn i 3-4 minutter
– På et rent viskestykke hældes den varme blomkålsmasse ud og lad den afkøle lidt.
– Når massen har fået lov at køle kan væsken vrides ud af blomkålen i viskestykket. Der er meget væske, så der skal vrides en del!
– Havregryn blendes helt fint sammen med oregano (tilpas mængde efter smag, jeg bruge ca. 1 spiseskefuld) og salt.
– Rugmel, blomkål, havregrynsblanding og æg blandes nu sammen til en dej. Det er lettest at gøre med en ske, da dejen er meget klistret.
– Et ark bagepapir pensles med en lille smules olie inden dejen hældes over. Dejen glattes ud på papiret, hvorefter det kan være en hjælp af lægge et nyt ark bagepair ovenpå og så bruge en kagerulle henover. På den måde kan dejen blive meget tynd uden at den klistrer på kagerullen. Når pizzabunden har fået en tilpas tykkelse tages det øverste ark bagepapir forsigtigt af.
– Den varme bageplade tages ud af ovnen og bagepapiret med pizzabunden føres forsigtigt over på pladen.
– Bunden skal have ca. 10 minutter i ovnen på 200 grader. Tag den ud når den er blevet lidt gylden og sprød.

bunden
Tykkelsen på min bund var desværre ikke helt jævn. Det er for tyk på midten, men kanterne blev dejligt sprøde :)

Efter bunden var bagt lavede jeg en hurtigt tomatsovs (en dåse hakkede tomater, 1/2 rødløg, oregano, balsamico, lidt sukker, salt og peber – lavet på en stor slip-let pande og blev kogt helt ind ved høj varme).

På min side af pizzaen bestod fyldet af løgringe og kylling som begge var stegt i karry karry samt lidt champignon og ananas. I stedet for ost puttede jeg klatter af hytteost på :)
Kæresten havde på sin side puttet pepperoni, ananas og masser af ost på! ;)

pizzatopping

pizza

 

 

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

7 thoughts on “Pizza med blomkål, havregryn og rugmel

  1. Hihi hvor sjovt, præcis sådan er det også herhjemme! :) Det er bare lidt træls, at man har et køleskab med lækre ting, som kun er til ens kæreste…men hvad, måske får jeg optrænet en vild viljestyrke engang, fordi jeg er så vant til at blive bombarderet med fristelser hele tiden ;)

    • Ja, man får i dén grad trænet viljestyrken!! Vi har både chokolade, småkager og alle andre lækre sager i skabene, men jeg holder mig helt fra det :)

  2. Det lyder sgu lækkert Tine! Er selv inde i en rigtig god træningsrytme for tiden, bøvler dog lidt med mine knæ. På mad-fronten går det lidt mere sløjt.. Synes simpelthen jeg er sulten/mad-cravende hele tiden!! :-(

    • Hvor hyggeligt at du læser med herinde :-)
      Fedt med træningsrytmen! Det er så skønt når man er inde i en god rytme. Kender det alt for godt det med mad-fronten. Det kan være så svært nogle gange, især når man lige er startet på studiet igen og skal bruge hovedet meget, så bliver jeg virkelig sulten! Men der er ikke andet for end at hænge i og så huske altid at have nogle sundere alternativer i køleskabet :) Især gulerodsstrænger hjælper mig!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *