Natural running

Løbestil er efterhånden et ord alle løbere på den ene eller den anden måde har forholdt sig til. Her tænker jeg særligt på de forskellige sko, der er udviklet for at hjælpe den enkelte løber bedst mulig ud fra fodens afvikling af skridt. De tre betegnelser der anvendes er neutral, pronation og supination, hvor der så er forskel på i hvor høj grad man har tendens til det ene eller det andet. Denne løbestilsanalyse der afgører om man gør det ene eller det andet er primært henvendt til løbere der løber i en typisk hæl-landing. Det er den løbestil de fleste har når de får en løbesko på, da det er det skoen er designet til. Designet er lavet ud fra måden vi går på, hvor vi tager forholdsvis store skridt og lander på hælene først.

Natural-running-3

Hvis man forestiller sig at man skal løbe en tur på stranden i bare fødder, så vil det for de fleste være allermest naturligt at lande på trædepuderne på forfoden, som ligeledes er der vi også lander hvis vi hopper på bare fødder. Det er nemlig her der er en naturlig affjerdring for kroppen. Prøv at forestille dig at hoppe i bare fødder, hvor du lander på hælen først. Av, siger jeg bare :) Der kommer man ikke ret højt op og man vil højst sandsynligt hurtigt få ondt. Med tankengangen for øjet, at når vi løber i bare fødder, så lander vi på forfoden, er løbestilen natural running kommet frem. Her har man valgt at ændre fuldstændig på den traditionelle løbesko og fjernet den støtte og affjedring, der gør det muligt at lande smertefrit på hælen og fjerne noget af den høje belastning for ledene. I stedet udnyttes kroppens egen affjedring i langt højere grad, hvilket samtidig sætter meget større krav til foden, ankelled og lægmusklen.

Som I nok kan høre, så er en løbestilsændring ikke lige noget man gør fra dag til dag. Kroppen får en helt ny belastning og derfor skal en ny løbestil ekstremt langsomt og gradvist implementeres. Men hvorfor overhovedet ændre løbestil? Jeg kender en del dygtige løbere der er kæmpe fortalere for natural running, hvoraf flere har skiftet til løbestilen pga. skader. Deres konklusioner er de samme, de løber hurtigere ved natural running og skaden er ikke kommet igen. Min interesse for emnet er derfor startet ud fra deres fortællinger.

Min genoptræning i forbindelse med løb kommer til at blive utrolig lang, hvor distancen kun er 1 km her i starten. Det er derfor et oplagt tidspunkt for mig at skulle ændre løbestil. Her har jeg mulighed for at lade kroppen vænne sig til den nye belastning og kun øge lige så langsomt som det jeg har aftalt med min fys. Jeg håber virkelig inderligt at natural running også kan hjælpe mig med at komme over min skade og samtidig gøre mig til en hurtigere løber. Jeg føler jeg intet har at miste og alt at vinde ved at give det en chance.

Natural-running-4

Interessen for den nye løbestil deler jeg med Susan, hvor vi sammen med Løberen og Stay Active har indgået et samarbejde, hvor de hjælper os med at nørde teknikken i detaljer. I starten gælder det nemlig om at holde tungen lige i munden når man skal løbe. Der er utrolig mange ting at tænke på og i begyndelse føles løbestilen ret svær. Nede i Løberen har vi i forbindelse med samarbejdet fået lidt ekstraordinær hjælp, hvor vi har fået undervisning af Nicolaj Jacobsen i hvordan vi skal komme i gang, købt nye sko og få smårettelser på vores løbeteknikker.

Mine løbeture er delt op i løbe-gå-løbe, hvor jeg løber i 1 minut og går i 30 sekunder. Det gentager jeg 4 gange og det er min løbetræning 3 gange om ugen. Grunden til at jeg kommer ned at gå skyldes, at jeg på den måde er tvunget til at have fokus på den rigtige teknik hvor gang jeg kommer fra gå til løb. Desuden er det faktisk rigtig hårdt at løbe på den nye måde og derfor skal jeg ikke nå at blive for træt undervejs på løbeturen, da det så vil gå ud over min teknik.

Fordi teknikken er så vigtig, så har jeg gjort det til en lille regel, at jeg skal høre lidt om natural running inden hver løbetur. Her benytter jeg mig primært af de videoer som Løberen har lavet, I kan finde dem lige her. Der er i alt 13 videoer, hvor Jonathan fra Stay Active forklarer og fortæller. De fleste varer kun 3 minutter og er derfor hurtige at se for at få en lille reminder om de vigtigste keypoints :)

Natural-running

De natural running sko jeg købte er dem I kan se på billederne. Det er et lidt modigt valg jeg har taget ved at vælge dem, da de ikke har støtte til hvis man falder tilbage til hæl-landings løbestilen. Der findes f.eks. “mellem-sko”, hvor du faktisk kan løbe begge løbestile i dem. Det var dog disse sko jeg havde det allerbedst i og så findes der nu altså også langt mere hard core modeller en denne! Min sko er nemlig udstyret med en lille smule støddæmpning så landingerne ikke bliver alt for hårde. Desuden er min situation jo på nuværende tidspunkt, at jeg ikke må løbe længere end den distance jeg skal øve natural running på, så på den måde har jeg mulighed for at give den alt på teknikken og koncentrere mig om det.

Det var lige lidt om løbestile og natural running. Jeg er godt klar over at løbestil næsten er et religiøst emne, hvor der findes utallige holdninger og erfaringer. Jeg vil derfor gerne understrege, at det er ikke sikkert natural running er noget for alle. Det er måske også værd at spørge sig selv om man er klar på at ofre nogle af sine løbeture på at tillære sig en ny løbestil. Er det det værd? I mit tilfælde falder det utrolig fint sammen med mit genoptræningsforløb, men det er ikke ensbetydende med at projektet ikke kan fejle alligevel. Jeg er kun lige påbegyndt det og skaden kan sagtens nå at vise sit grimme ansigt igen.

Desuden kan jeg simpelthen ikke understrege det nok gange, hvis du har mod på at kaste dig ud i projektet, så sørg for at du har så meget viden omkring det som overhovedet muligt. Jeg ved at Løberen til efteråret får kunde-arrangementer, hvor de hjælper deres kunder i gang med natural running. Det kunne måske være interessant for de der er blevet nysgerrige på området :) Derudover er der i alle deres butikker ansatte der er på niveau med Nicolaj, som også vil kunne hjælpe med spørgsmål og teknik hvis I har brug for det. Derudover vil jeg virkelig anbefale jer at trække på jeres netværk. Hvis I kender nogle der løber det, så spørg om ikke de kan hjælpe jer i gang. På den måde kan I få hjælp til teknikken og få den rettet og rigtig fra starten.

Natural-running-2Skoene jeg har købt er fra Merrell, modellen hedder Bare Access 3 og koster 800 kr. I kan læse meget mere om den lige her.

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

One thought on “Natural running

  1. Rigtig godt indlæg! Det giver rigtig mange ting til refleksion :)

    Jeg begyndte selv for et 1/2 år siden at ændre min løbestil til neutral running og derved forsvandt min tilbagevendende skinnebensbetændelse også. Det er en super løbestil og ganske rigtig tog det lang tid før jeg havde fået kopieret ind i hovedet, at jeg skulle løbe anderledes. Men i dag føles det meget forkert for mig, hvis jeg prøver at løbe som jeg løb førhen :)

    Glæder mig til at følge dit forløb og forhåbentlig få nogle gode fif :)

    Hilsen
    Simone
    http://www.simonehenning.dk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *