Når energibalancen går i plus

Sagt på en anden måde – jeg har taget på.

Jeg har på det sidste været enormt sulten og mæthedsfornemmelsen har været kort. Det skyldes nok kombinationen af en stresset krop, som ikke har fået lov til at komme helt på toppen.
Det er både pinligt, men mest af alt pisse irriterende at konstatere at bukserne strammer, tøjet ikke sidder så pænt og vægten er fjenden man ikke tør se i øjnene.
I påsken lå jeg syg nogle dage og gav kroppen lov til at komme sig og siden da har jeg heldigvis fået mæthedsfornemmelsen tilbage – thank god! :)

Jeg har ikke lagt nogen streng plan og diæt for hvordan jeg kommer tilbage på rette kurs. Det er nemlig kærestens fødselsdag i dag, om ti dage er det min mors tur og om tyve dage er det så mig der fylder år – og dagen efter det er det så svigerfars tur. På den måde har jeg alle odds i mod en streng diæt og det kommer ikke til at fungere for mig.
I stedet har jeg tænkt mig at begynde at løbe igen. Jeg har altid elsket at løbe og har da også flere halvmaratoner på bagen (har dog aldrig deltaget i officielle løb – med undtagelse af DHL-stadetten).
Jeg har tænkt mig at starte ud med korte og langsomme ture på 5 km og øger så distancen når sener og led kan følge med :) derudover har jeg tænkt mig at holde fast i mine spisevaner som de er, da jeg egentlig lever sundt – jeg har bare spist lidt for store mængder af det. Jeg vil blive bedre til at spise på faste tidspunkter og så vil jeg droppe mandlerne. Jeg kan bare ikke holde mig fra dem hvis de er i mit køkken – trist, men sandt.
Så sådan ligger landet… Av, av :(

quote_zps561db784
Det her indlæg har været ret svært for mig at udgive, da det ikke er spor sjovt at indrømme at man har taget på. Jeg vil allerhelst bare være den veltrænede og slanke pige, som ikke falder i. Jeg synes dog det er vigtigt at fortælle jer søde læsere, at sådan er min verden desværre ikke. Men altså, der er kun én der er skyld i det og det er mig selv. Situationen er så heldigvis også den at det er mig, som kan ændre det igen – og det vil jeg! Sommeren begynder jo at nærme sig :)

Så alt i alt, betyder det altså at min energibalance gerne skal begynde at gå i minus. Jeg skal forbrænde mere end jeg indtager – as simple as that (på skrift er det, men realiteten er ofte en anden..)

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

17 thoughts on “Når energibalancen går i plus

  1. Det sker vist for os alle en gang i mellem – nu ved jeg ikke hvor meget det er, men det lyder ikke så voldsomt. Du skal bare spise sundt som du plejer, og så mindre af det – med dine løbeture skal der nok ske noget i et passende tempo :) Jeg havde selv taget et par kilo på efter jul som bare sad fast, men nu er de heldigvis rystet grundigt af da jeg begyndte at skrue op for træningen mod marathon, og tænkte godt og grundigt over hvad der ryger indenbords :)

  2. Det er dødirriterende og man kan virkelig være træt af sig selv, men det er jo som du selv siger bare oppe på hesten igen. Det nytter i hvert fald ikke at gå og være sur på sig selv, da det jo ligesom er sket.

    Og så synes jeg virkelig at det er skønt at du deler sådan noget. Nogle gange kan jeg føle mig helt uduelig når jeg sidder og kigger på blogs om kost og træning, fordi jeg føler mig så dårlig sammenlignet med bloggeren. En gang imellem kan man måske godt glemme at vi bare er mennesker allesamen, så det er fedt med sådan et indlæg her. Stor respekt herfra i hvert fald(:

    • Tak for din søde kommentar :) Går faktisk og er rigtig sur på mig selv over det, men du har jo ret. Det nytter ikke så meget når nu det er sket ;)
      Selvom det ikke er spor sjovt at skrive sådanne indlæg, så synes jeg det er vigtigt at fjerne glansbilledet, som ellers er meget nemt at skabe som blogger. For som du også skriver, så er det jo bare helt almindelig mennesker bag – og jeg er langt fra fejlfri bare fordi jeg skriver om træning og sund kost. Grunden til at jeg lavede bloggen var for at sikre mig, at jeg bevarer motivationen når den er på vej nedad. For jeg ved godt at jeg ikke formår at holde motivationen alle dage året rundt – men jeg gør hvad jeg kan for at holde den oppe :)

  3. Hej Tine.
    Kender godt den følelse af at tøjet sidder strammere end det plejer, og at ens appetit er øget og mæthedsfornemmelse er en by i Rusland. Men der er håb forude. Mit råd er at du bliver vejet, og sætter dig et præcis mål for hvor meget du vil tabe dig, dernæst skal du planlægge din træning, så du laver en aftale med dig selv om at i denne uge vil du fx løbe så og så mange km og træne så langt tid. På den måde bliver træningen og løbeturene meget mere overskuelige hvis du har dem planlagt. Mht mad, har jeg i en periode lavet en aftale med mig selv om at jeg til aften kun må spise en portion – dette har været en rigtig svær opgave – da jeg elsker mad og især aftensmad. Men man bliver faktisk allerede mæt efter en portion, måske føler du dig ikke mæt lige efter du har indtaget maden, men hjernen tager en halv time om at registrere mæthedsfornemmelsen. Derudover har jeg været god til at spise 3 store og 3 små måltider om dagen og drukket rigeligt med vand. På den måde stabilisere end blodsukker og man har denne konstante mæthedsfornemmelse – hvilket gør det sværere at overspise :)

    Håber mine råd kan hjælpe dig – held og lykke med det :)

    /Camilla – http://www.fitnrun.bloggersdelight.dk

    • Hej Camilla,
      tak for dine gode råd! :) Mht kosten er det faktisk også min plan at gøre det nogenlunde på den måde du skriver – det har nemlig også tidligere virket for mig :)
      Når det kommer til træningen, så har jeg meldt mig på holdtræning de gange om ugen jeg vil afsted og på den måde er jeg sikker på at komme ud af døren – det har aldrig været et problem :) Når det kommer til løbeturene, så er jeg meget opmærksom på at det er lang tid siden, så jeg skal virkelig lytte til min krop og tager den derfra og efter dagsformen :) Min kondition fejler nemlig ikke noget, men jeg skal være sikker på at mine sener og led også kan følge med, så jeg ikke får nogen dumme skader… :)

  4. Åh lad være med at bebrejde dig selv noget! Din krop fortæller dig hvad den vil have, og nu skal du bare lige guide den i den rigtige retning igen, på den fornuftige måde. Ikke vær så hård ved så hård ved dig selv – du er smuk og sej, og det ligegyldig hvad :)

    • Hvor er du sød :) Og du har jo ret, vores kroppen er jo indrettet efter at giver signaler til hvad vi har brug for. Nu skal jeg så være ekstra god til at lytte til mit “nu-er-jeg-mæt” signal! :)

  5. Lige præcis der står jeg også, og med lige så mange udfordringer i denne uge… Men det var en tur til London og to ugers sygdom efterulgt af alt for meget arbejde… Så falder jeg af på den, og det kan bare alt for hurtigt ses på min krop! – Jeg har taget to kilo på, og tabt muskler :-(
    Og efter at ha’ kæmpet en hård kamp mod en stor overvægt, så kan jeg blive helt panisk ved tanken… Så nu skal jeg på rette kurs igen :-)

  6. Kjenner meg igjen, men jeg har ingen tro på strenge dietter og har klart å gå ned 16 kg uten :-)
    Har STOR familie, så her er det bursdager og fester hele tiden, men det går fint så lenge man er litt ekstra flink med kostholdet (og treningen) de andre dagene. Når jeg først er i bursdag pleier jeg og velge meg ut 1 kake og spise ett stykke av den, drikker lett brus og eventuelt hvitvin.

    Har lest bloggen din en stund nå, og du er kjempeflink! Gir meg masse motivasjon :D Stor klem fra Norge :-))

  7. Jeg synes det er rigtig fedt, at du har udgivet indlægget. Det kan godt være lidt “trættende”, når folk virker for perfekte :b man kan bedre relatere til folk, der også falder i engang imellem! :)

    • Det er jeg glad for at høre at du synes :) Jeg har det på samme måde og er også derfor jeg synes det var vigtigt at skrive, selvom det ikke er så sjovt at skulle trykke på “udgiv” knappen ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *