Målsætninger #1

Selvom vi er langt forbi 1. januar og nytårsforsættene, så sætter jeg løbende diverse fortsæt og målsætninger for min træning. Det er den måde jeg bedst motiveres på og jeg er stor fan af at have et mål forude.

Dette indlæg handler om mine målsætninger indenfor løb. Styrkeningsdelen kommer senere :)
I foråret har jeg haft følgende større løb, som jeg har haft som milepæle:

  • iForm løbet i Aarhus (03.05.15)
    Mål: at løbe det på under 50 minutter
    Realitet: 52:54
  • CPH marathon (24.05.15)
    Mål: at genneføre skadesfri
    Realitet: det allerbedste løb jeg nogensinde har været til og nul skader :) Tiden blev 4:13:44
  • Bestseller Aarhus city halvmarathon (21.06.15)
    Mål: at have en fest sammen med tre kollegaer/venner. På dagen blev målet sat til 1:45
    Realitet: Kæmpe fest, men desværre ingen personlig rekord eller en tid på 1:45. Få timers søvn aftenen forinden og en weekend med mange timers arbejde gav en træt krop. Tiden blev 1:55:03

Aarhus city halvmarathon Aarhus city

Det allervigtigste mål for mit forår har helt klart været at løbe igen og uden skader. Og det er lykkeds! Glæden, lettelse og stoltheden over dette vil ingen ende tage og jeg kunne skrive side op og side ned omkring det, men stopper her ;) Det har dog betydet, at jeg på intet tidspunkt i det sidste år har haft intervaltræning på programmet. I stedet har det været langsomme ture, hvor kroppen har fået god tid til at restituere efterfølgende. Så det meste af marathontræningen bestod kun af to ugentlige løbepas, hvilket mine løbetider også har afspejlet. Jeg løb mere end et kvarter langsommere til CPH marathon sammenlignet med for to år siden til HC Andersen marathon. Men oplevelsen var en helt anden til dette løb og tiden var ikke på samme måde i fokus :)

Jeg har for sensommeren følgende målsætninger:

  • Nordic race – The sprint og The warrior (22.08.15 og 23.08.15)
    Mål: at have det sjovt :)
  • Copenhagen half marathon (13.09.15)
    Mål: 
    1:45

I forbindelse med halvmarathonet i København har jeg fået min dygtige kollega og sportslæge, Mads Karlsson til at lave et løbeprogram til mig. I dag løb jeg derfor en max-test i 5 km, hvor tiden blev 24.08, så ud fra den tid og målet om at løbe på 1:45:00 har han sammensat programmet. Der er lagt intervalpas ind og jeg glæder mig helt vildt til at træne lidt mere struktureret igen. Der bliver dog lyttet 100% til kroppen og jeg vil til hver en tid springe et pas over, hvis jeg ikke føler min krop kan klare træningen den pågældende dag. Det er nok det allervigtigste jeg har lært af min (lange) skadesperiode :)

Har I mon nogle spændende løb i vente? :) Jeg indrømmer gerne, at jeg er misundelig på jer der skal løbe Berlin marathon! ;)

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

2 thoughts on “Målsætninger #1

  1. Hvor er det godt at høre at du har kunne holde dig skadesfri og få løbeglæde tilbage. Det er bare så fedt, når man endelig kommer tilbage på det rigtige spor!
    Jeg har ingen løb planlagt i efteråret, men til foråret håber jeg på en hurtig halvmarathon (under 1.27(krydser fingre) :)) . Desuden har jeg lige set, at startnumrene til Berlin halvmarathon er sat til salg. Det foregår i foråret og jeg har hørt at stemningen næsten er lige så fantastisk som ved marathonet :) Det kunne være du skulle tjekke det ud.

    • Tusind tak Nanna, ja det er ubeskriveligt dejligt at være godt tilbage i løbeskoene igen :)
      Det bliver sørme spændende med dit halvmarathon! Jeg skal nok krydse fingre! Jeg må lige overveje Berlin halvmarathon, jeg har nemlig planer om både CPH marathon og Berlin marathon næste år, så kommer lidt an på de præcise datoer, men tak for tippet! :-)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *