Løbeskade

IMG_1566Jeg har nok egentlig været lidt mere skadet de sidste 6 uger end hvad jeg har givet udtryk for via de sociale medier. Jeg har simpelthen bare været så ked af det, at det har været svært for mig at erkende, at jeg har en skade. I første omgang gav jeg skaden 16 dages pause og så kunne jeg løbe helt smerte- og problemfrit igen – på de første ture. Herefter kunne jeg mærke smerten igen, men SLET ikke på samme måde som før. Denne gang føltes det bare som en øm muskel. Så når nu lægen via røntgenbilleder havde bekræftet at der ikke var tale om træthedsbrud på knoglen, så kunne det da vel ikke være så slemt, tænkte jeg. Så jeg valgte at følge løbeprogrammet igen og lovede mig selv at stoppe hvis det gjorde ondt. Men hvornår gør noget ondt og hvornår er det bare lidt ømhed? Den grænse havde jeg tydeligvis svært ved at vurdere. Jeg løb derfor 15 km med Susan, hvor jeg ikke havde ondt, men jeg kunne godt mærke at benet ikke var som for et halvt år siden. De efterfølgende dage var der ingen problemer med benet, men jeg sørgede bevidst for at holde 2 hele dages restitution for at være klar til en 12 km tempo tur på 3. dagen. Her tager jeg så mine koffeinpiller og BCAA inden, hopper i løbetøjet, cykler over til Susan og er bare SÅ klar på at løbe. Vi varmer op, går hen til startstedet og når lige at løbe tre skridt i alt, hvorefter jeg stopper. Mit ben gør bare vanvittig ondt ved løb og vi beslutter at droppe turen og går hjem. Det var for en uge siden. Siden da har jeg ikke løbet, for bare en gåtur gør ondt. Så det er her jeg står lige nu. Der er præcis 33 dage til CPH Marathon.

Jeg vil det her løb mere end noget andet, så jeg har tørret de mange salte tårer væk, trænet de cardioformer, som ikke gør ondt på mit ben og så har jeg i dag været til en fysioterapeut/osteopat ved Aarhus Osteopati hos Ivar. Og det gik rigtig godt! :) Jeg er yderst fortrøstningsfuld efter besøget og har fået en masse gode råd med på vejen. Jeg fik anbefalet Ivar af Mads Seier, som er ejer af Seier Fitness i Aarhus. Mads træner op til ironman og går derfor hver anden uge dernede for at holde sig skadesfri. Med en sådan anbefaling, så ville det da være dumt ikke at tage kontakt til Ivar :) Behandlingen jeg fik var vist primært osteopati, hvor Ivar arbejder ud fra kroppen som helhed og mente at min skade muligvis kom fra en skævhed i mit bækken. Det havde jeg ikke lige overvejet kunne være årsagen! :) Men jeg har faktisk tænkt mig at fortælle meget mere om både osteopati og Ivar i et andet indlæg, for jeg synes næsten I skal have lov til “at møde” ham. Han er sindssygt dygtigt og har arbejdet meget med sportsskader. Jeg ved jo der sidder en del af jer læsere, som har meldt jer til det ene eller andet løb og desværre er skader jo noget man risikerer ved en sportsgren som løb. Så hvis uheldet skulle være ude, så ved I ihvertfald hvem I skal kontakte hvis I bor i Aarhus :) I kan finde ham på hjemmesiden her.

Summasummarum, så ville jeg egentlig bare fortælle jer, at jeg efter besøget hos Ivar er en lidt gladere og meget mere fortrøstningsfuld pige :) Mit marathon er ikke aflyst, jeg kommer dog nok til at skulle lære crosstraineren lidt bedre at kende, for her kommer jeg til at skulle bruge en hel del tid… Men det vil jeg faktisk hellere end at bruge tre timer i svømmehallen uden musik ;) Jeg svømmede i fredags i halvanden time og det bliver altså liiiidt trivielt i længden :)

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

17 thoughts on “Løbeskade

  1. Årh hvor kan jeg bare sætte mig ind i, hvordan du har det – dog ikke med et marathon så tæt på. Der er ikke noget mere frustrerende og demotiverende end skader, og især ikke når de altid skal melde sin ankomst, bedst som man synes, det går så godt, så godt. Jeg prøver hele tiden at tænke på, at det bedre at tage den med ro i den tid, der skal til, selv hvis det som for mit vedkommende, er 6 måneder, for hellere det end en kronisk skade resten af livet.

    Det kunne være, at man skulle prøve at opsøge ham Ivar :)

    God bedring søde Tine.

    • Av, læste også lige dit indlæg om din skulderskade :( Øøøøøv altså!
      Vi må lige krydse fingre for hinanden – og så synes jeg bestemt du skal tage kontakt til Ivar – du får også rabat når du er medlem af Seier Fitness :D

  2. Jeg kender følelsen, søde Tine. Men pas nu på dig selv :-) Jeg vil da helt sikkert overveje Aarhus Osteopati, når jeg er færdig med mit nuværende fysioterapi forløb :-)

  3. Jeg får helt ondt i maven af at læse hvordan det har påvirket dig :-/ og det kan jeg SÅ godt forstå at det har. Der er ikke noget værre end når kroppen på en eller anden måde må bukke under. Jeg håber virkelig for dig at du bliver klar!!!

    • Ja, det er noget rigtig øv! :( Men det går heldigvis bedre og bedre for hver dag. Har ikke haft problemer med at gå de sidste par dage og helt smertefrit, så det er fremskridt :)
      Tusind tak for dine tanker :)

    • Tak søde Jonna,
      jeg forsøger at lytte til den, men det er simpelthen så svært nogle gange når man følger et program og bare kan se hvordan man kommer bagud :(
      Håber du kommer og hepper! :) Vi løber i hvertfald!

  4. Stakkels dig, Tine. Jeg oplevede selv i sidste uge at min krop begyndte at sige fra overfor den mængde af træning jeg bød den – og har faktisk selv postet et indlæg om emnet i dag.
    Det er virkelig cool at du tager det så seriøst og søger hjælp med det samme!! Jeg krydser fingre for dig og dit maraton – er sikker på at det nok skal gå :)

    • Det vil jeg lige smutte forbi at læse, selvom det altid er træls med sådan noget :( Hvor er det surt, du oplever det sammen :(
      Tak for de krydsede fingre :)

  5. Buuuh, skader er det værste i verden.

    Jeg havde et belastet skinneben på et tidspunkt i ironman-træningen og deltog i et par aqua-jogging-timer. På papiret virker det som mormor-træning, men det er faktisk den bedste træningsform for skadede løbere, da det vedligeholder din løbemuskulatur.

    God bedring og mon ikke du bliver klar til København :)

    Stine – http://www.myfitlife.dk/jernkvinde

  6. Pingback: At løbe.FITinspiration | FITinspiration

  7. Pingback: RunFit hos StayActiveFITinspiration I Fitnessblog om sundhed, livsstil, træning og sunde opskrifter | FITinspiration I Fitnessblog om sundhed, livsstil, træning og sunde opskrifter

  8. Pingback: CPH marathonFITinspiration I Fitnessblog om sundhed, livsstil, træning og sunde opskrifter | FITinspiration I Fitnessblog om sundhed, livsstil, træning og sunde opskrifter

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *