Julefrokost – hvad du gør når “skaden er sket”

Denne weekend er årets helt store julefrokost-weekend. Personligt står den også på lækker michelin-restaurant for mit vedkommende i aften – og jeg glæder mig!
Jeg har lavet en lille liste med gode råd til, hvad man gør når det fede mad, alkoholen og sukkeret ER indtaget. For ligegyldigt hvor gode hensigter man har inden julefrokosten, så er det faktum er det er svært HELT at undgå de ting.

Alkohol:

Først vil jeg lige sige, at lige præcis med alkohol er det rimelig let at vige udenom til julefrokosten… også uden at nogen opdager det (farvet vand og light sodavand kan snyde de fleste). Men hvis der alligevel røg lidt for meget indenbords hvad gør du så:

Først og fremmest skal din væske- og saltbalance tilbage på rette kurs! For at komme tømmermændene til livs, drik da gerne et glas æblejuice, da det indeholder den rette sammensætning af både salt og sukker til formålet.
Når det kommer til maden, så vælg noget let og hold dig langt fra chips og junk food. Spis gerne groft rugbrød, yoghurt, bananer og æg, som altsammen er giver ny energi til hjernen. Pas på med at overanstrenge kroppen dagen derpå. Den har brug for ro til at restituere. Til gengæld kan en lang gåtur være rigtig sundt så du får masser af frisk luft. Det hjælper også oftest på tømmermændene og det tunge hoved.

Sukker:

I juletiden er der rigtig meget sukker i den mad der bliver stillet på bordet.
Det meste af det er faktisk skjult rigtig godt, så man skal virkelig være opmærksom, hvis man ikke ønsker at indtage for meget! Vær især opmærksom på, at marinerede sild, rødkål, gløgg og sovs faktisk indeholder en del. Men hvad gør man så, hvis man ikke helt kunne holde sig fra alt den lækre konfekt:

En kold tyrker er faktisk det bedste at gøre dagen efter. Sukker får din krop til at udskille  meget insulin, hvorved kroppens celler optager sukkeret hurtigt. Det får dit blodsukker til at falde og så begynder man at føle sig utilpas og man får lyst til mere sukker. Der er kun en måde at bryde denne onde cirkel på og det er simpelthen ved at holde ud og ikke spise sukker dagen efter. For at gøre det lidt lettere for dig selv, så sørg for at spise fedtfattigt, men proteinrigt for på den måde får du en god mættende fornemmelse, som mindsker sukkertrangen. Hvis trangen til de søde sager er helt uhåndterlig, så spis lidt frugt eller nødder i stedet for eller lav en lækker grøntsagsjuice :)

Fedt:

I den kolde tid har fedt tidligere været måden at komme godt igennem vinteren på. Dette behov eksisterer dog ikke så meget længere, men mange af de fede traditioner har stadig holdt ved. Derfor er det traditionelle julebord også ret fedtholdigt. Så hvad skal du gøre for at få det bedre dagen efter:

Skyl kroppen igennem med masser af vand. Kan du lide danskvand, så drik endelig det, da det indeholder kuldioxid (brus), som sætter fordøjelsen i gang. Derudover er yoghurt også rigtig godt for fordøjelsen, da det indeholder mælkesyrebakterier, som genskaber en sund tarmflora. Meget af den fede julemad indeholder mættet fedt, som også kaldes for det usunde fedt. Det mættede fedt kommer fra animalske produkter og øger kolesterotallet samt risikoen for hjerte-kar sygdomme.  Det er derfor en god idé at spise fedtfattigt dagen efter.

kilde: fitliving.dk
Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

2 thoughts on “Julefrokost – hvad du gør når “skaden er sket”

  1. Åååh fantastisk indlæg! Jeg prøvede at søge på google efter nogle gode råd til hvad man gør dagen efter, men så så jeg (Er fast læser og tjekker din blog hver dag) at du havde oprettet et indlæg om eksakt det jeg søgte, TAK <3

    • Fedt jeg kunne hjælpe :) Er virkelig glad for at du er fast læser af bloggen! :) Skriv endelig, hvis der er nogle emner du kunne tænke dig, at jeg lavede indlæg omkring :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *