Gæsteindlæg af Anne Sofie fra work with me (:

Jeg har lokket søde Anne Sofie fra bloggen workwithme.bloggersdelight.dk til at lave et indlæg til jer med hendes gode råd omkring sundhed, træning og motivation – og så kommer hun også med en super lækker opskrift. Så håber I tager godt imod hende :)

Hej alle søde læsere på FITinspiration! :-)

Jeg har fået æren af at lave et gæsteindlæg her på bloggen, hvilket er jeg meget glad for, og jeg håber, at I vil kunne bruge mit indlæg ;-)

Mit navn er Anne Sofie, og jeg går til daglig i 9. klasse (2 måneder tilbage!) i Aarhus – efter sommeferien starter jeg på Aarhus Katedralskole. Ved siden af skolen, arbejder jeg på Café GLAD, hygger mig med veninder, løber og tilbringer en hulens masse tid i det lokale Fitness center.

Det sidstnævnte har jeg valgt at lave en blog om. Jeg er nemlig helt pjattet med sund mad og at presse mig selv til det yderste i Fitness centeret. Jeg savnede et forum at dele det med – derfor virkede det lidt oplagt at lave en blog :-)

anne

Min bedste råd til dig, der hurtigt kører død i træningen og mangler motivation: Er at variere din træning! Personligt løb jeg dagligt i omkring 7-8 måneder – til en skade satte stopper for det. Selvom om jeg elskede det (ja, det kan man faktisk godt), var det ikke altid med et smil på læben, jeg løb af sted. Tværtimod, og jeg udsatte det altid til allersidste øjeblik.

Nu laver jeg 100 forskellige ting, hvilket gør træningen meget mere sjov og udfordrende. Nu kan et smil nærmest bredde sig på læben, når jeg nærmer mig centeret, og jeg skynder mig derhen(de fleste dage).

Prøv fx. nogle forskellige hold – så er du også forpligtet til at møde op, for eller er der jo en bøde, og det er altså dumme penge!

Mit bedste råd til de dage, hvor sofaen tiltrækker mere end træningscenteret:

Fortæl nogle om, at i dag skal du ned at træne eller lav en aftale med en dernede – for så er den altså lidt svær at komme udenom. Ellers prøv at let røven og tag derhen. Aftal så bare med dig selv, at du bare lige tager 5 min. her og 5 min. der. Når man så lige får pulsen op, er det altså svært at stoppe efter 5 min., tilføj så lige 2 min. ekstra osv. Det virker i hvert fald for mig hver gang. Bare lige en lille tur, bliver hurtigt til ugens længste tur.

Mit bedste råd omkring sundhed: For mig ligger ‘nøglen’ til sundhed ikke i at sige ja – eller nej tak til et stykke kage, men i at sige ja – eller nej tak, hvis du har lyst til det. Du skal ikke sige ja for andres skyld, det er nemlig din krop og dit valg. Det er dig, der skal leve med det bagefter – og drop så den dårlige samvittighed (lettere sagt end gjort, jeg ved det).

Hvis du virkelig nyder det stykke kage og så fortsætter din sunde livsstil (uden at prøve at kompensere for det lille stykke kage) bagefter, så har du efter min mening fundet en ‘perfekt’ balance.

Det samme gælder selvfølgelig også for motion – hvis du virkelig ikke har overskud til træning – så drop det! Og giv den så lidt ekstra gas i morgen, jog en lille tur eller gå en lang tur med din hund eller lignende.

Mine bedste træningstip til dig, der gerne vil se resultater: Er at få lagt et lagt et program af en, der har forstand på det. Dette her jeg skrevet mere om på min blog(find det lige her).

Til sidst vil jeg lige dele en opskrift med jer – nemlig min hjemmelavede müsli. Jeg kan ikke leve uden den længere, og da jeg for et par uger siden skulle til USA, overvejede jeg seriøst at tage den med i kufferten :-)

Den er perfekt på ens morgenskyr eller som en del af en lille brunch – og så er den pivsund og glutenfri.

musli

Jeg har dog ingen mål på den, da det er noget, jeg er rigtig dårlig til, men jeg håber, at I kan nøjes med ingredienserne.

– Hvid og rød quinoa (først skyllet i vand)

– (Glutenfrie) havregryn – bare brug normale, hvis du ikke er fanatisk – de er lige sunde ;-)

– Kokos

– Godt med mandler

– Hasselnødder

– Valnødder

– Honning og agavesirup

– Hør- og sesamfrø

– Solsikke- og græskarkerner

– Evt. vanilje eller kanel

Hak alle nødderne groft. Bland derefter det hele ud på en bageplade beklædt med bagepapir og rist müslien ved 180 grader (varmluft) – rør lidt rundt i det med jævne mellemrum. Tag det ud når det ser flot gyldent ud  (efter ca. 20-30 min).

– Morbær (eller og gojibær og rosiner)

– Hakket tørret dadler eller abrikoser (eller begge dele)

– Frysetørret jordbær (kan udelades)

Alt dette tilsættes, når det er kølet lidt ned. Opbevares i et lufttæt bøtte.

_

Bonusfakta om quinoa: Quinoa indeholder op til 22 g protein pr. 100 g – til sammenligning indeholder hirse og brune ris ca. 10 g. Det indeholder mere calcium end mælk og er rigt på mange vitaminer . Og så er quinoa jo glutenfrit og er teknisk set ikke en kornart, men et frø ;-)

Det var alt for denne gang. Hvis I kan allerede har fået nok af mig – så smut da lige hen og tjek min blog ud ;-)

annes

 

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

4 thoughts on “Gæsteindlæg af Anne Sofie fra work with me (:

  1. Pingback: Klar til eksamen barer | Workout with me

  2. Pingback: Verdens bedste müsli – nu med proteinpulver | Workout with me

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *