En lille løbe-update og nye sko :)

1

Det er ikke meget jeg har skrevet om løb, siden jeg gennemførte de 10 km til iFORM-løbet (som faktisk er hele to uger siden!) – sandheden er nemlig, at jeg slet ikke har løbet siden! Det er ikke lysten, der har manglet, men derimod to kæmpe vabler, der har haft skylden. Sorry, jeg ved godt at det ikke er et særligt lækkert emne, men måske er der flere som sidder med samme problem.
Jeg har altid fået store vabler i svangen når jeg har løbet. På de korte ture generer de ikke, men hvis jeg løber flere gange om ugen og nogle lidt længere ture, tager de en hel del af glæden ved løb! Efter iFORM-løbet var vablerme blevet så slemme, at jeg også blev generet af dem under min træning til fitness – og dét fik bærret til at flyde over ;)
De dumme vabler får jeg kun når jeg løber – og så slog det mig, at jeg altid har haft det samme mærke løbesko. De er selvfølgelig tilpasset min løbestil, men nok egentlig ikke til min fod. Det skal lige siges, at jeg selvfølgelig har prøvet alle råd inden for emnet. Jeg løber altid i løbesokker og har prøvet både plastre og vaseline.

Jeg tog i sidste uge et smut forbi den (efter min mening) bedste løbebutik i Aarhus kaldet “Løberen”. Her fik jeg lavet en løbetest med mine egne sko, som viste at de fint støttede som de skulle – da jeg pronerer så meget som jeg åbenbart gør :) Så fik jeg prøvet lidt andre forskellige sko – og forelskede mig fuldstændig i de ovenstående sko! Jeg synes ikke de er de aller pæneste i verden, men de sidder simpelthen SÅ skønt på min fod! :)
I butikken ville de selvfølgelig ikke love, at jeg ikke får problemer med vablerne igen, men jeg er nu selv overbevist om at de kommer til at gøre en kæmpe forskel. Så selvom 1200 kr er mange penge for et par løbesko (når jeg i forvejen har et par, som fortsat har ca. 500 km til gode) så synes jeg de er alle pengene værd! :)

Nu glæder jeg mig bare som et lille barn til at få dem afprøvet! Jeg har gået rundt med dem indenfor, som de anbefalede mig i butikken. For hvis jeg nu skulle mærke gener når jeg går med dem indendøre, så er det nok ikke de rette sko for mig alligevel. Men den test har de bestået ;)

Jeg har meldt mig til løbehold i fitnesscenteret, hvor jeg hver tirsdag og torsdag kommer til at løbe 25 minutters intervalløb på et løbebånd. Det kommer selvfølgelig til at ske sammen med min løbemakker Susan :) Derudover skal vi snart til at få nogle kilometer i benene, da der ikke er lang tid til 9.juni, hvor vi håber at være klar til halvmaraton i Aarhus!

I øvrigt, så fulgte der en lille guide med skoene, udformet af Løberen, som viser hvordan man kan binde sine snørrebånd. Jeg synes den er super smart og derfor skal I da også have glæde af den! :)

guide

 

2

Denne model er fra Nike og hedder LunarEclipse+ 3 og er en model til mild/moderat pronation :) Jeg har som nævnt givet 1200 kr for dem og købt dem i Løberen i Aarhus. De fås også på nettet, men jeg vil virkelig anbefale at man får testet sin løbestil og køber sko, der passer til ens fod og stil! Løb kan være meget belastende for led, sener og knæ, så gør for guds skyld jer selv den tjeneste :)

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

11 thoughts on “En lille løbe-update og nye sko :)

  1. Hej Tine :-)

    Vil bare lige gøre opmærksom på, at linkene til dine lækre opskrifter i højre side ikke virker (i hvert fald ikke hos mig), og kan heller ikke få dem til at virke, hvis jeg trykker på opskrifter allerøverst på din blog. Bruger mac og firefox som internetbrowser, hvis det kan hjælpe :-)

  2. Det er super, at du har fundet nogle rigtig gode sko, som du føler dig tilpas i :-) … jeg løber i et par sandaler om sommeren, så fødderne kan få luft :-D … jeg løber efter Poserunning-metoden og havde 2 gange sidste år booket Ole Stougaard fra Multitesta til at komme og undervise mig (og nogle venner og kolleger). Efter hans – og mange andres – overbevisning, så kan du løbe i hvad som helst, og du kan løbe i dine løbesko indtil de bogstaveligt talt er slidt op :-) … jeg løber ved hjælp af tyngdekraften og næsten ingen muskelkraft, og derfor har jeg aldrig ondt, når jeg har løbet. Det eneste problem jeg har er mine hoftebøjere, men det er jo en helt anden snak, og dem træner jeg dagligt med 3 gode øvelser.
    Til jer der har problemer med akillessenerne, løbeknæ osv. … prøv om I kan ændre jeres løbestil … tjek evt. disse links: https://www.youtube.com/watch?v=J_aqCiziTaw
    … og http://www.chrismcdougall.com/blog/ … der var et stort løbetema i det forrige iForm, og der var en artikel med Christopher Mcdougall … jeg har tænkt mig at læse hans bog “Born to run”.
    Det var bare et par tips her fra en løbefreak :-)

    Hilsen
    Connie

    http://www.larsenringsted.blogspot.com

  3. Jeg kender præcis det du også lider af – VABLER !!! Jeg kan se mig selv i præcis hvad du siger – løber jeg fast og lidt længere ture får jeg vabler i svangen, SÅ irriterende :( .. Jeg har prøvet forskellige løbesko, og hver gang får jeg vabler – ALTID i svangen! Som du også selv siger, så får jeg ikke hvis jeg løber kortere ture (under 5 km) men løber jeg mere end det, kommer vablerne. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre. Så jeg er meget interesseret i at høre om dine nye løbesko har hjulpet ?? :-)

    Jeg har prøvet asic og løber nu i adidas, og problemet vender tilbage hver gang, øv øv øv !!!

  4. Pingback: løbe sko | En lille løbe-update og nye sko :) | | stil-sko-dk.com

  5. Pingback: (Work)outfit of the day #3 |

  6. Pingback: (Work)outfit of the day #5 – winter edition | FITinspiration

  7. Pingback: Time to run: Nike Lunareclipse 4 | FITinspiration

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *