Målsætninger #1

Selvom vi er langt forbi 1. januar og nytårsforsættene, så sætter jeg løbende diverse fortsæt og målsætninger for min træning. Det er den måde jeg bedst motiveres på og jeg er stor fan af at have et mål forude.

Dette indlæg handler om mine målsætninger indenfor løb. Styrkeningsdelen kommer senere :)
I foråret har jeg haft følgende større løb, som jeg har haft som milepæle:

  • iForm løbet i Aarhus (03.05.15)
    Mål: at løbe det på under 50 minutter
    Realitet: 52:54
  • CPH marathon (24.05.15)
    Mål: at genneføre skadesfri
    Realitet: det allerbedste løb jeg nogensinde har været til og nul skader :) Tiden blev 4:13:44
  • Bestseller Aarhus city halvmarathon (21.06.15)
    Mål: at have en fest sammen med tre kollegaer/venner. På dagen blev målet sat til 1:45
    Realitet: Kæmpe fest, men desværre ingen personlig rekord eller en tid på 1:45. Få timers søvn aftenen forinden og en weekend med mange timers arbejde gav en træt krop. Tiden blev 1:55:03

Aarhus city halvmarathon Aarhus city

Det allervigtigste mål for mit forår har helt klart været at løbe igen og uden skader. Og det er lykkeds! Glæden, lettelse og stoltheden over dette vil ingen ende tage og jeg kunne skrive side op og side ned omkring det, men stopper her ;) Det har dog betydet, at jeg på intet tidspunkt i det sidste år har haft intervaltræning på programmet. I stedet har det været langsomme ture, hvor kroppen har fået god tid til at restituere efterfølgende. Så det meste af marathontræningen bestod kun af to ugentlige løbepas, hvilket mine løbetider også har afspejlet. Jeg løb mere end et kvarter langsommere til CPH marathon sammenlignet med for to år siden til HC Andersen marathon. Men oplevelsen var en helt anden til dette løb og tiden var ikke på samme måde i fokus :)

Jeg har for sensommeren følgende målsætninger:

  • Nordic race – The sprint og The warrior (22.08.15 og 23.08.15)
    Mål: at have det sjovt :)
  • Copenhagen half marathon (13.09.15)
    Mål: 
    1:45

I forbindelse med halvmarathonet i København har jeg fået min dygtige kollega og sportslæge, Mads Karlsson til at lave et løbeprogram til mig. I dag løb jeg derfor en max-test i 5 km, hvor tiden blev 24.08, så ud fra den tid og målet om at løbe på 1:45:00 har han sammensat programmet. Der er lagt intervalpas ind og jeg glæder mig helt vildt til at træne lidt mere struktureret igen. Der bliver dog lyttet 100% til kroppen og jeg vil til hver en tid springe et pas over, hvis jeg ikke føler min krop kan klare træningen den pågældende dag. Det er nok det allervigtigste jeg har lært af min (lange) skadesperiode :)

Har I mon nogle spændende løb i vente? :) Jeg indrømmer gerne, at jeg er misundelig på jer der skal løbe Berlin marathon! ;)

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Tilbageholden med at dele – singletilværelsen

I har nok lagt mærke til det. Jeg er meget lidt aktiv herinde, selvom jeg har prøvet et par gange at komme igang igen. Det betyder dog ikke at jeg har tænkt mig at stoppe med at blogge, for jeg ved at lysten vender tilbage en dag.

I stedet har jeg gået og tænkt lidt over hvorfor jeg ikke længere blogger (næsten) dagligt. Og som titlen på dette indlæg også angiver, så er jeg nok et eller andet sted blevet lidt ‘bange’ for at dele for meget med jer. Det er kommet i takt med at jeg for 9 måneder siden blev single. Her var der i starten særligt én jeg ikke ønskede at risikere at såre. Min eks. Jeg vidste jo ikke om han læste med – og selvom jeg kunne være ligeglad, så var jeg det på ingen måder. Desuden boede vi sammen i 4 måneder efter vi slog op (pga. boligsøgning), så vi passede på ikke at såre hinanden.

Mit forår stod på en lærerig tid på dating-fronten. Igen var jeg lidt tilbageholden med at dele denne private side. Ved en simpel googlesøgning på mit navn kommer bloggen op som et af de første hits. Så hvor meget ønsker man at dele, hvis søde fyre (måske kommende ægte mand) også læser med? Det vil jeg hellere fortælle (den kommende) ‘manden i mit liv’ end lade ham læse om det :)
Men i korte træk, så har jeg mødt meget forskellige fyre og lokket dem med på aktive dates med styrketræning, crossfit, klatring, gåturs sight seeing osv. Og lært en masse. Fået et par kys, mærket lidt sommerfugle i maven og brændt nallerne et par gange. Singlelivet går jo lidt op og ned, har jeg erfaret mig. Og når man ikke har været single i 6 år kan det faktisk godt være lidt svært pludseligt at definere ens type. Jeg har dog efterhånden fået et godt billede af hvilke kvaliteter jeg vægter højt og hvor jeg er klar til at gå på kompromis :)

Jeg er efterhånden så småt ved at hvile i mig selv og min single-status. Selvom det er lidt svært at erkende, så har det taget mig noget tid at komme hertil. At opbygge selvtillid og nyde mit eget selskab. Det har jo været et sikkerhedsnet i form at ubetinget kærlighed jeg gav slip på og rev i stykker, da jeg blev single. Det net skulle lige lappes og bygges op af mig selv :)

Når jeg skriver det her, så kunne det næsten lyde som om at jeg har fundet ham. Det har jeg måske? Det tør jeg ikke udtale mig om, for jeg ved det ikke selv endnu :) Tilgengæld, så føler jeg mig klar til at komme tilbage til bloggen. Min blog har altid haft et meget personligt præg og derfor følte jeg at dette indlæg var relevant, til trods for at det ikke ligefrem handlede om fitness, træning og kost.

Hvis I nåede til vejs ende i det her lange indlæg, så er jeg alligevel imponeret :) Tak fordi I søde læsere stadig følger med.

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

At samle på gode løbeoplevelser

Med kun 5 dage til CPH Marathon er det svært at tænke på andet end løb! Derfor er der nok også lidt mere løb på bloggen end sædvanligvis ;)
Jeg var ude at løbe 10 km søndag aften. Det var simpelthen den værste tur nogensinde. Ikke særlig fedt, at have en sådan dårlig oplevelse med i bagagen LIGE inden den store dag! :(

For et par uger siden løb jeg Iform-løbet i Aarhus. Den tur gik heldigvis meget bedre! Jeg forsøger derfor at lagre dén tur i baghovedet i stedet for turen i søndags :) Jeg samler nemlig på gode løbe-oplevelser. Det psykiske element betyder utrolig meget når distancen hedder 42,2 km. Så gælder det om at have så gode og positive oplevelser i bagagen!

Seierfitness

Jeg løb Iform-løbet for et par år siden, men der er nu sket en del siden da. Både for mig som løber, men bestemt også for selve løbet. De havde i år lagt ruten omkring Brabrandsøen og heldigvis ikke noget med at løbe 5 km ruten to gange. Det var en super smuk rute, på en rigtig dejlig solrig dag :) Min tid blev 52:54, så lidt langsommere end hvad jeg havde håbet (ville gerne have været under de 50 min), men jeg har ikke fokuseret på hastigheden i min løbetræning, da intervaltræning desværre kan mærkes i min gamle skade.

Jeg synes sådanne officielle løb er virkelig sjove, da man oftest kan presse sig selv lidt ekstra og fordi løb i flok bare løfter stemningen. Min taktik er altid, at finde en god og stabil løber, som jeg lægger mig bag. Jeg holder lige øje med om vedkommende ser ud til at holde den pace jeg havde i tankerne og herefter kobler jeg helt fra. Så gælder det bare om at følge med :) I Aarhus er arrangørerne bag Iform løbet Aarhus Motion og på deres Facebook-side, fandt jeg dette billede:

vandt

Her ses det tydeligt, hvordan folk samles lidt i folk. Derudover har I lige mulighed for at spotte de to seje gutter, som jeg lagde mig bag på turen. Det er mig i neon-gul t-shirt med flagrende hestehale. De to jeg havde valgt at følge efter var de to herrer, der også var i neon-gul. Jeg kunne lige forestille mig sikke et flot syn det har været. Man kan ikke se det på billedet, da der lige var en vandpost, men det meste af turen løb vi tre på stribe, haha! Jeg skylder dem vist en tak, for det er så skønt at løbe bag løbere der peger og gør opmærksom på forhindringer.

Er der andre der også løb Iform-løbet i Aarhus eller som generelt har lavet samme taktik som mig? ;)

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page