Der findes ikke dårligt vejr, kun dårlig påklædning…

Den dårlige påklædning stod jeg i hvertfald for på dagens løbetur! Solen skinnede da jeg trak i løbetøjet og vejret var helt forårsagtigt, så derfor tænkte jeg at det lige var dagen, hvor jeg hoppede i et par shorts og kompressionsstrømper. Pandebånd – er det virkelig nødvendigt i det her smukke vejr? Og helt ærligt, er det ikke bare fordi jeg er lidt pylret, at jeg skal have den varme løbejakke på? Gudskelov fik jeg overbevist mig selv om at pandebåndet var en klog idé. Jeg løber langs strandvejen i Aarhus, hvor det blæser en hel del og i dag var bestemt ingen undtagelse. Efter min opvarmning begyndte de første snefnug at flyve rundt, hvilket var ganske hyggeligt. Da de senere tog til i noget der virkede som en kortvarig snestorm, så var det dog knap så hyggeligt. De planlagte 10 km blev derfor hurtigt kortet ned til 5 km og jeg dryppede da jeg kom hjem. Jeg var fuldstændig gennemblødt og frøs helt vildt.

Jeg nyder virkelig mine mange og lange løbeture for tiden, men nogle dage er det altså bare sjovere end andre ;)

IMG_7548

IMG_7551

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Squat, dødløft, bænkpres

Jeg indrømmer det gerne, jeg er en nørd. Det ses både i mit uddannelsesvalg, men afsløres også i måden jeg tænker på. Jeg er analyserende og forsøger altid at koble en teori på det jeg ser. Lidt belastende til tider, men jeg forsøger at få det vendt til min fordel. Hvilket det også er i rigtig mange aspekter. I mit job som personlig træner, synes jeg faktisk at det er en nødvendig tilgang at have til faget! Særligt med henblik på anatomi og fysiologi for at kunne få det overført til teknikken bag øvelserne. Og det er især teknikken, der får en stor del af min opmærksomhed når jeg har kunder. Ingen øvelser er valgt uden tanke (og derved også teori) bag.

Når teknikken og teorien fylder så meget i min dagligdag er det vigtigt for mig at lære så meget som overhovedet muligt. Få fyldt mere teori på. Det er dér min drivkraft til at uddanne mig til personlig træner oprindeligt kom fra. Jeg er sulten efter mere viden og elsker at lære :)
Jeg blev derfor yderst begejstret da selveste Jacob Beermann sendte mig en mail med invitation til hans workshop i squat, dødløft og bænkpres! Hvis der er nogen jeg gerne vil lære noget af i de tre øvelser, så er det helt sikkert ham! Yderst kompetent herre, der har et dejligt afslappet forhold til faget. Ingen snobberi, men en oprigtig interesse og glæde for at dele ud af sine erfaringer og viden.

Jeg var til workshoppen sidste søndag og kom derfra en hel del klogere. Klogere på min egen teknik, hvad der fungerer godt på mig og hvad jeg vil kunne ændre for at gøre min teknik endnu mere optimal ift. at kunne løfte tungere. Virkelig fedt at få lov til at fokusere 100% på egen teknik for en gangs skyld og kunne få den optimeret endnu mere! :)
Jacob havde bygget workshoppen op således at store dele af teknik tilretningen ved hinanden foregik i plenum, hvilket var super fedt! På holdet var vi vist 15 stykker og derved repræsenterede vi mange forskellige kropsbygninger. Nogle har lange lårben, andre korte, nogle med lange overkroppe osv. På den måde fik vi sammen analyseret os frem til hvad der ville fungere bedst for den enkelte, afprøvet det i praksis og fik set en masse forskellige squats. Ift. squats gik Jacob særligt op i tre ting, som han kalder de tre S’er: stand, stangplacering og startbevægelse.
Standen handler om hvor smalt/bredt man står med benene, stangplacering er hvor højt/lavt stangen ligger på ryggen – her er en tommelfingerregel, at smal stand – høj stangplacering på ryggen, bred stand lav stangplacering og slutteligt startbevægelse. Startbevægelsen handler om man primært kommer skyder hoften ud først eller starter med knæene fremme. Igen hænger det sammen med stangplaceringen og standen, så smal stand – høj stangplacering – start bevægelsen med knæene og ved bred stand – lav stangplacering – start bevægelsen med at skyde hoften bagud.

Det var bare nogle af de punkter vi kiggede på ved squat. Herefter kiggede vi på bænkpres, hvor fokus særligt var på opspændet, der har stor betydning for hvor meget man kan løfte. Det har jeg selv haft stor fokus på i lang tid, men det er yderst imponerende at se hvordan en styrkeløfter laver sit opspænd! Jeg skal lige love for det kræver noget øvelse, smidighed og mobilitet at kunne lave et opspænd ligesom Jacobs! :)

Slutteligt gennemgik vi dødløft med henblik på de fire mest almindelige typer (konventionelt dødløft, sumo dødløft, rumænsk dødløft og stivbenet dødløft). Det konventionelle dødløft fik jeg rettet til, hvilket har hjulpet mig til at få endnu bedre kontakt til mine balder og baglår – fantastisk! Jeg har godt været klar over at jeg ikke har haft hoften helt højt nok når jeg startede mit løft, men her fik jeg helt konkret redskab til at kunne ændre det og mærke forskellen. Det var virkelig en succesoplevelse.

Udover teknikken i de tre forskellige løft gennemgik vi i starten selvfølgelig også opvarmning og mobilitetstræning inden udførslen til de forskellig løft.

Så alt i alt gik jeg fra workshoppen med en helt ny motivation for min egen træning. Der er selvfølgelig også mange af hans tanker og overvejelser jeg har taget med mig ift. mit arbejde, men jeg nød virkelig at kunne få lov til at fokusere så meget på min egen teknik :)

Og slutteligt, så vil jeg gerne beklage at der ikke er en masse lækre billeder i dette indlæg. Jeg var simpelthen så optaget af workshoppen, at jeg fuldstændig glemte at hive kameraet frem. Det ærgrer mig lidt efterfølgende, men det er vist bare et tegn på at Jacob gjorde det godt :)

Jeg fik dog et enkelt gruppebillede til sidst ;) Jacob er i den gule “igen, igen, igen”-trøje og jeg er pigen med det helt flade hår, haha.

Jacob afholder workshops i Aalborg og København, hvilket I kan læse meget mere om på hans side maxer.dk :) Synes virkelig det er noget I skal overveje hvis I har styrketrænet i lidt tid og gerne vil have optimeret jeres teknik. Han får i hvertfald mine varmeste anbefalinger!

workshop

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Nye tider – mad til én person

 

Som jeg også nævnte i indlægget tilbage i november, så er jeg ikke længere sammen med min kæreste. Officielt flytter han adresse her den 1. februar, men flyttede ud for et par uger siden. Det er faktisk mere end 4 måneder siden vi slog op, men der var utrolig svært at finde bolig til ham, så vi har boet sammen i mellemtiden. Da vi begge havde en hel del at se til besluttede vi at det var nemmest fortsat at bevare nogle vaner, såsom at dele madbudget og spise aftensmad sammen. Det lyder måske skørt for mange, men vi gik fra hinanden som venner efter lige knap 6 års forhold. Så det var nu helt naturligt for os.

Indlægget her skal dog ikke handle om mit brud med min eks. Det er et overstået kapitel :) Det har dog betydet, at jeg nu står med 100% indflydelse på hvad køleskabet og køkkenskabene indeholder. Og det kan allerede ses på vægten efter den korte tid, selvom jeg ikke synes jeg har ændret så meget. Det er jo meget dejligt :)

En ting jeg ved bliver en udfordring for mig er aftensmad. Jeg ELSKER at lave mad, men helt ærligt, så synes jeg det er noget af det kedeligste hvis det ‘kun’ er til mig selv. Desuden har jeg erfaret at det kan være svært at have mange forskellige grøntsager i sine retter, for det har svært ved at holde sig når man ikke skal bruge nær så store mængder.

Da jeg flyttede hjemmefra for 7 år siden, var jeg utrolig god til at købe massere af lækre frugter og grøntsager, hvor jeg så skar det op i stykker og kom det i frostposer. På den måde kunne jeg nemt tage en pose op fra fryseren, der lige passede til én persons mad. Jeg var også vegetar dengang, så nogle vaner har ændret sig siden da ;) Jeg tænker dog alligevel at frostposerne kan gå hen at blive en fornuftig løsning for mig. Jeg vil rigtig gerne ind i en god vane med at lave større portioner mad, hvor jeg så kan fryse det ned. Jeg kommer nemlig tit hjem sent om aftenen og er skrupsulten, så forhåbentlig vil det fjerne fristelserne for at springe måltidet over og snacke i stedet.

Der må være nogle af jer læsere, der sidder i samme situation? Hvad gør I? :)

Nedenfor kan I se dagens aftensmad. Jeg sprang virkelig over hvor gærdet er lavest, da jeg er i gang med at male lejligehden. Så det blev til hakket oksekød, et glas Dolmio tomat-halløj, squash strimler, edamame bønner og ærter. Nemt og lækkert :)
spagetti-squash squash-og-kødsovs

Share on:
Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someonePrint this page